Label: Roar! Rock Of Angels Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2021-01-17 07:00:00 • min lezen

Metal
8

Fireforce - Rage Of War

De Belgische combatmetalband Fireforce heeft sinds de oprichting in 2011 de nodige bezettingswisselingen gehad. Met het vertrek van zanger Flype was de vraag hoe en of Fireforce door zou gaan. Medeoprichter en gitarist van de band Erwin Suetens bleek de drijfveer achter het voortbestaan van de band. Christophe De Combe heeft wederom plaatsgenomen achter het drumstel en de nieuw aangetrokken Matt Asselberghs (Nightmare) neemt de zang en (mede) de gitaar voor zijn rekening. Met Serge Bastaens op basgitaar is de bezetting compleet en is het vierde album Rage Of War opgenomen.

Zoals de titel van de plaat wellicht al suggereert, is Rage Of War in de stijl van de eerdere drie albums; een combinatie van power- en thrashmetal met thema’s als strijd en oorlog. Als je kijkt naar de thema’s zou je misschien denken aan bands als Sabaton en Civil War, maar Fireforce is heavier. Op Rage Of War zijn ook regelmatig invloeden te horen van bands als Judas Priest en Iron Maiden. De rauwe stem van Asselberghs past heel goed bij het stevige en snelle geluid. Zijn uithalen zijn ook sterk en doen denken aan die van Rob Halford (Judas Priest). De melodieën op de meeste tracks zijn catchy en zullen het live goed gaan doen. Ook het gitaarwerk en de gitaarsolo’s zijn om heel blij van te worden. Rage Of War klinkt heeft een solide, vol en internationaal geluid. Het zou mooi en ook terecht zijn als Fireforce internationaal meer voet aan de grond krijgt. Wellicht lukt dat met de huidige, en hopelijk stabielere, bezetting. Van de dertien nieuwe tracks zijn ‘Rats in a maze’, ‘A price to pay’ en ‘Blood judge’ alleen op de CD te vinden en ‘Tale of the desert king’ alleen op vinyl.

Metal