2014-10-11 07:00:00 • 4 min lezen

Fixkes - Weeral Halfacht

Fixkes – Weeral Halfacht

Label: Excelsior

Eindoordeel: 7/10

Dialect

Voor een ieder die boven de rivieren is opgegroeid zullen de teksten van de Antwerpse band Fixkes ongeveer net zoveel betekenis hebben als een in het Tibetaans geschreven tegeltjeswijsheid. Met uitzondering van hier een daar een voor mij verstaanbare zin (‘ik wil Woody Allen zien, oh yeah (?)’) zal ik de muziek dus maar voor zich laten spreken in deze recensie. Want van de (ongetwijfeld ernstig hilarische) rap in een song als ‘Nooit Niks’ bijvoorbeeld, kan deze noorderling helaas geen chocola maken.

Op z’n Vlaams

Fixkes lijkt zo’n band die ook eigenlijk alleen maar op een label als Excelsior kan zitten. Korte, puntige deuntjes met kop en staart en laverend tussen quasi rebelse pop en aangename luisterliedjes. Er zit iets speels in de muziek die hier en daar aan bands als Weezer of The Jam refereert. Maar ook Rowen Heze komt af en toe om de hoek kijken (‘Ammel Goei’). ‘Misschien Is ’t De Regen’ en ‘Koriander Van Den Turk’ zijn de enige tracks hier die andere aspiraties lijken te hebben dan hun broeders en zusters omdat hier de uitgebreide, bluesy jams worden gezocht en de band daardoor meteen op z’n sterkst is/lijkt.

Smoel

Het risico van vorm over inhoud ligt voortdurend op de loer en omdat de met humor doordrenkte teksten niet willen landen bij me moet ik het doen met de muziek. Die is weliswaar aangenaam maar ook wat anoniem waardoor het Fixkes in dat opzicht nogal aan smoel ontbreekt. Behalve bij het al genoemde ‘Misschien Is ’t De Regen’, ‘Koriander Van Den Turk’ en opener ‘Speekmedolle’ (waar de spreekwoordelijke vlam wel in de pan slaat is) klinkt het nogal by numbers. En tegen het einde van de CD klinkt de band zelfs een beetje moe.

Voor wie?

Mensen die prima hun weg kennen in het Vlaamse dialect gaan ongetwijfeld veel meer uit deze CD halen dan dat deze recensent kon. Voor alle andere stervelingen is ‘Weeral Halfacht’ een aardige, maar niet-essentiële toevoeging aan de collectie.

Eindoordeel: 7/10