2015-06-28 07:00:00 • 7 min lezen

Flo Morrissey - Tomorrow Will Be Beautiful

Label : Caroline Eindoordeel : 8,5

Het afgelopen jaar heeft de pas 20-jarige Flo Morrissey gewerkt aan haar debuutalbum Tomorrow Will Be Beautiful. Sinds vorige week is het verkrijgbaar en waarschijnlijk zal het in één van de eindlijstjes van beste debuutalbums van 2015 gaan belanden.

Flo Morrissey is een singer/songwriter die een grote toekomst wordt voorspeld. Nu al worden vergelijkingen getrokken met namen als Kate Bush, PJ Harvey en andere bekendheden. Dit pas 20-jarige talent heeft nu al een eigen stemgeluid en muziekstijl en valt het best te plaatsen in de categorie folk. Op de cover oogt ze onschuldig en lijkt het alsof ze recht uit een flowerpower-decor is gewandeld maar de plaat klinkt volwassen en zelfverzekerd.

Vooruitgesnelde single Ze stond dit jaar op Eurosonic en deelde met gevestigde namen het podium. De single ’Pages Of Gold’ is als voorbode op het album de wereld ingestuurd en de kritieken zijn lovend. Haar stem is “zwierig” te noemen en Flo beschikt over een natuurlijk geweldig bereik. Het nummer kent een rijk instrumentarium, uiteenlopend van gitaren en drums maar het harmonium en de harp voegen op een subtiele wijze wel degelijk wat toe. ‘Sleeplessly Dreaming’ is één van de hoogtepunten van het album en ook hier is de combinatie van de stem van Flo Morrissey, de compositie, de teksten én het instrumentarium een succesformule. Een prachtig introverte ballad waarbij de Flo het nummer draagt maar waarbij de keuze van de instrumenten zoals de mellotron en de slide-guitar vernuftig gekozen zijn.

Dansend en zwierig stemgeluid Toch zijn de meeste nummers wat introverter waarbij de stem van Flo nadrukkelijk in de schijnwerpers wordt gezet. Bij de opener ‘Show Me’ worden de vocale kwaliteiten dit Britse talent meteen duidelijk. Haar stem danst als het ware door de folk-achtige compositie. Diezelfde stijl, maar iets zwaarder aangezet, horen we ook bij het gevoelige en melodramatische ‘I f You Can’t Love This All Goes Away’. Het stembereik van Flo Morrissey is ongekend. Hoog, laag; ze pakt alle noten loepzuiver en op een wijze die inderdaad soms aan Kate Bush doet denken. Dansend, zwierig, zweverig….. Eén van de hoogtepunten is ‘Why’, een nummer met klassieke invloeden en die je doet terugdenken aan de periode van de romantische zwart-wit films met sterren als Clark Cable en Marlyn Monroe. Titelsong ‘Tomorrow Will Be Beautiful’ is een waardige afsluiter van dit debuut. De stem van Flo Morrissey in al haar glorie in een compositie die vooral bestaat uit de piano en het harmonium. Kippenvel!

Eindoordeel Een debuut om van te dromen. Flo Morrissey bewijst prachtige nummers te kunnen schrijven en over een geweldige stem te beschikken. Maar het is het totale plaatje dat klopt. Het stemgeluid, de sfeervolle composities, de teksten en het instrumentarium zorgen dat dit een plaat is die een hoog herhalingsgevaar heeft en die een mooie carrière beloofd. Veel luisterplezier