2015-04-25 07:00:00 • 12 min lezen

FM - Heroes And Villains

FM – Heroes And Villains

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7/10

Poging

Het Britse FM is binnen het melodische rockgenre al een jaar of dertig een graag geziene gast. Nu ja, behoudens een adempauze van een jaartje of twaalf dan, want tussen de jaren 1995 en 2007 was er bar weinig te melden over de heren. Het genre zelf lag in die jaren overigens ook geheel op haar gat. Sinds 2007 heeft men echter alweer drie studioalbums onder de riem en aan dat lijstje kan nu ook dit laatste studioalbum, ‘Heroes And Villains’ worden toegevoegd.

Verandering

Na 30 jaar hoef je van een band niet meer te verwachten dat ze veel veranderd. Van verandering is dan ook geen sprake want FM doet op dit album wat ze nu eenmaal doet. De stem van zanger Steve Overland doet hier en daar denken aan die van Bad Company’s Paul Rodgers en ook muzikaal wijkt dit ‘Heroes And Villains’ niet zo schokkend veel af van wat die band deed op haar album ‘Dangerous Age’ (waar Rodgers dan weer niet op zong, maar goed). Kortom: kwaliteitsrock die keurig binnen de lijntjes kleurt met hier en daar een memorabele melodielijn (‘Life Is A Highway’), stoere achtergrondkoortjes, goede gitaarsolo’s en natuurlijk de obligate ballades (‘Incredible’ en ‘Walking With Angels’). En een flinke dosis 80’s pop ook, want een feel-good song als ‘Call On Me’ was natuurlijk een instant hit geweest als het 30 jaar geleden zou zijn uitgebracht. Een warm bad dus, deze nieuwe FM. Wel moet ik opmerken  dat het geheel ook wat eenvormig begint te klinken na verloop van tijd en dat de tweede helft van het album eigenlijk niets toevoegt ten opzichte van de eerste helft. Met name ook omdat de productie van deze CD nu niet bepaald uitblinkt in dynamiek waardoor de “roll” mij iets te vaak niet mengt met de “rock”.

Nachtkaars

En dat maakt dat de voortvarende start die de band maakte in de eerste paar nummers niet resulteert in een bevredigend sluitstuk. Hierdoor is ‘Heroes And Villains’ beslist te lang voor z’n eigen bestwil en had de band er goed aan gedaan een kwartiertje aan materiaal van de tracklist af te schaven. Dat had ook rijkelijk gekund met een speelduur van bijna een uur en had er waarschijnlijk voor gezorgd dat de vlam was blijven branden in plaats van te zorgen dat het album nu als een nachtkaars uit gaat. Want dat is wat er hier gebeurd. En mede daardoor moeten we concluderen dat deze nieuwe FM een goedbedoelde, beschaafde pas op de plaats is binnen het canon van de band. Het is aan de luisteraar of dat voldoende is om tot aanschaf over te gaan.

Eindoordeel: 7/10