2015-03-26 07:00:00 • 5 min lezen

FM Laeti - For The Music

Label : TCBYML/Sonic Rendezvous Eindoordeel : 8

Na haar optreden op Eurosonic Noorderslag 2015 werd ze door Radio 6 genoemd als een muzikale tip om dit jaar rekening mee te houden. Kortom, interessant om het tweede album van FM Laeti dat For The Music getiteld is, eens te verkennen.

Laetitia Bourgeois werd op het carribische eiland Guadeloupe geboren. Haar biologische vader was drummer en na de scheiding van haar ouders verhuisde ze naar het wat minder tropische Canada. Haar stiefvader was een klassiek pianist en ook haar moeder was muzikaal dus we kunnen stellen dat Laetitia omgeven werd door muziek. Op haar zeventiende gaat ze in Chicago kunst en theater studeren en begint ze eigen liedjes te schrijven. Met een diploma op zak besluit ze in 2002 op zoek te gaan naar een muzikaal avontuur. Ze vindt dat in Parijs waar ze min of meer toevallig kennis maakt met Francois- Marie Dru, een singer-songwriter. De klik is er meteen en vanaf dat moment vormen ze het duo FM Laeti. In 2010 kwam hun debuutalbum I Will Come Around uit en daarna volgt er een bijna twee jaar durende tour. De laatste jaren is er vooral energie gestoken in het maken van een opvolger. Met For The Music maken we (hernieuwd) kennis met het duo dat met name in Frankrijk al de nodige successen kent.

Stijl van Amy Winehouse For The Music staat vol met eigentijdse tracks die een combinatie vormen van soul, R&B, pop en in wat mindere mate jazz. Voeg daarbij dat vleugje carribische dat Laetitia van nature heeft meegekregen en je hebt een geweldige mix. Lekkere vrolijke uptempo soulvolle tracks als ‘Wanna Dance’, ‘Ping Pong’ en ‘Doesn’t Have To Be That Way’ worden moeiteloos afgewisseld met nummers met meer R&B-invloeden zoals titelnummer ‘For The Music’. Met dit soort nummers speelt menig artiest een heel album vol. FM Laeti kiest echter niet voor deze makkelijke weg. Luister naar de ruim vijf minuten durende, meeslepende ballad ‘You Inspire Me’.  Zo weet dit duo je aandacht vast te houden. Verrassend is het door strijkers en zware blazers omlijste ‘The Night Has Begun To Call’. Een prachtig, vlotlopende R&B track die je absoluut aan de stijl van Amy Winehouse doet denken.

Franstalig Smooth en silky is het lichtvoetige ‘Tell Me A Story’ waarna FM Laeti ons met ‘We Go Slow’ een heerlijk lui R&B nummer voorgeschoteld. Laetitia laat horen ook het wat donkere geluid met haar stem aan te kunnen. Als je het album verder beluistert is dat helemaal niet vreemd want gedurende het album kun je niet anders concluderen dat de frontvrouw over een heerlijk stemgeluid beschikt met een geweldig bereik. Zelf omschrijft ze het album als volgt: “I think each song adds a different facet, a different little story to the album” waarmee Laetitia de spijker op zijn kop slaat en dit meesterwerkje prima omschrijft. For The Music sluit af met ‘The Cove’, een nummer waarbij de carribische invloeden duidelijk naar boven komen drijven en waarbij een deel Franstalig wordt gezongen, wat de sfeer alleen maar versterkt.

Eindoordeel FM Laeti is een duo om absoluut rekening mee te houden en For The Music is een meer dan geslaagd album. Het duo weet diverse muziekstijlen en muzikale invloeden tot een eigen stijl en geluid te kneden. Soul en R&B in de basis en gezongen door een dame met een geweldig stembereik. Een must-have! Veel luisterplezier.