Label: Frontiers srl

DOOR CRISTIAN PIELICH
2020-06-06 07:00:00 • min lezen

Melodic Rock
7.5

FM-Synchonized

FM is bij het grote publiek nooit echt doorgebroken, maar inmiddels verwelkomen we met ‘Synchronized’ het twaalfde studioalbum van deze Britse classic rockband. Deze oude rockers hebben dus een enorme staat van dienst. Bij de insiders van melodic rock en AOR staat FM’s debuut ‘Indiscreet’ uit 1986 nog steeds bekend als legendarisch album.

FM stond in de jaren tachtig garant voor sterke AOR/ melodic rock. In de jaren daarna kende de band geen grotere stijlveranderingen. Opvolgende albums waren hier en daar steviger of bluesier, maar de herkenbare FM sound is altijd gebleven. Fans van deze Britse rockers, onder leiding van vaste factor zanger Steve Overland, hoeven zich dus geen zorgen te maken.

Al zal de band met ‘Synchronized’ ook niet veel nieuwe fans werven. Het album opent sterk met de gelijknamige track ‘Synchronized’. Een typisch pakkende AOR-song die op FM’s albums uit de eighties niet zou hebben misstaan. De song ‘Best Of Times’ is waarschijnlijk nostalgisch bedoeld, maar komt op mij wat nietszeggend en slap over. De ballad ‘Ghost Of You And I’ is daarentegen weer fraai en gedragen. Daarna volgen voornamelijk rockers die elk hun eigen sfeer kennen en daarmee de nodige afwisseling garanderen. De twaalf tracks worden geslaagd afgesloten met een uitschieter; het uptempo ‘Ready For Me’.
Memorabel is deze release niet en de meeste tracks blijven niet echt hangen.  Maar deze veteranen der classic rock zijn er wel weer in geslaagd om oerdegelijk werk af te leveren. Overigens extra credits voor het aanstekelijke gitaarwerk van Jim Kirkpatrick waarvan ik zeer heb genoten.

Melodic Rock