Zoek...
ALBUM RECENSIE
DOOR JAN KLUPPER
2016-08-23 07:00:00 • 10 min lezen

FOAM: Helmut Newton - A Retrospective t/m 4 september

Helmut Newton – A Retrospective is nog t/m 4 september 2016 te zien in Foam. Alle zalen in het gebouw hangen vol met in totaal meer dan 200 werken van Newton. Deze overzichtstentoonstelling, waarin voornamelijk vroege (vintage) prints en monumentale afdrukken zijn te zien, geeft een verpletterende indruk van zijn oeuvre. De foto’s in de tentoonstelling zijn afkomstig van de Helmut Newton Foundation in Berlijn. Deze organistaie is nauw betrokken bij de totstandkoming van de tentoonstelling. Ook te zien is de film ‘Helmut by June’, die in 1995 werd gemaakt door June Newton.. Op 18-jarige leeftijd ontvlucht de joodse Helmut Newton (1920 - 2004) nazi-Duitsland. Hij belandt in Singapore, waar hij gaat werken als persfotograaf. In 1940 trekt hij verder naar Australië en neemt daar dienst in het leger. Na de Tweede Wereldoorlog pakt hij de fotografie weer op en gaat als modefotograaf werken voor de Britse en Australische edities van Vogue. Hij ontmoet actrice June Brunell die voor hem poseert als fotomodel en in 1948 zijn echtgenote wordt. Begin jaren zestig settelt het paar zich in Parijs, waar Newton gaat werken voor de Franse Vogue. Begin jaren zeventig breekt Newton door met zijn opvallende foto’s.. In het (vrije) werk van Helmut Newton staat de beeltenis van de vrouw centraal. De veelal naakte modellen die hij portretteert, zijn vaak gesitueerd in een context van erotische sentimenten. In een complex samenspel van mentale actoren, onderwerpt hij zichzelf en de toeschouwer aan de verbeelding van zijn eigen waarnemingen en associaties, die hij bundelt in een geabstraheerde werkelijkheid. Al zijn foto’s hebben dubbele lagen waarin boodschap, vormentaal en commentaar samenvloeien. Zijn impressies balt hij samen in ogenschijnlijk heldere, eenduidige tableaus. Newton etaleert ‘de vrouw’ als ontmaskerd lustobject en geeft haar ‘naaktheid’ soevereiniteit.. Het werk van Newton geeft een kritische inkijk in de kwetsbare schijnwereld van de aristocratie, waarbij de stiff upper lip heeft plaats gemaakt voor de genadeloze presentie van de vrouw. Naast esthetische schoonheid ligt de kracht van zijn ‘betoog’ in de rituele dialoog die hij aangaat met de toeschouwer. Zijn beelden richten de blik naar binnen en roepen vragen op over identiteit en oprechtheid. Zijn naakten zijn afspiegelingen van het geweten. In zijn foto’s verbeeldt Newton zijn verpletterede associaties, die hij maakt tot geëngageerd voyeurisme. De gestileerde wereld van Newton roept vragen op, want naast schoonheid is het vooral de overheersende leegte in zijn beelden die opvalt. Was Newton een über-enfant terrible of leed hij aan een geperfectioneerde obsessie?. Helmut Newton was bovendien een succesvol en invloedrijk portretfotograaf, die helden van zijn tijdperk, van (pop)sterren tot politici, glamorous vastlegde. Talloze bekenden prijken aan de muren van Foam.. Op bijgaande foto ‘poseert’ Sylvia Gobbel bij haar jeugdige evenbeeld. Zij was een geliefd model van Newton en poseerde op verschillende van zijn iconische foto’s..Tekst: Roland Huguenin

Deel via social media: