Foo Fighters – Concrete and Gold

Label: Roswell Records/ RCA

2017-09-26 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Foo Fighters – Concrete and Gold

Het is inmiddels het negende album van de Amerikaanse rockband Foo Fighters. De powerrock heeft zijn hoogtepunt gekregen met het recente album Sonic Highway. Het werd een struggle om de tour positief en heel af te sluiten, maar het bracht de band tot nadenken. Dit album is het resultaat. Meer melodie en terug naar de rock and roll waar men ooit zo van hield.

Met het “T shirt” wordt het direct al duidelijk dat Grohl & Co de melodieuze kant van de rock kiezen. Noem het gerust een poprock song. Lekker in het gehoor liggend en veel belovend voor de rest van het album. De single “Run” kenden we al en is het meest old grunge song dat enigszins schreeuwerig de finish haalt. Met “Make it Right“ is het weer back on track. Hier horen we de inspiratiebron van David Grohl helemaal terug. Het KISS achtige nummer doet zijn helden eer aan. Na de covers van KISS bij NIrvana en als b kanten van de singles van Foo Fighters is het nu om een eigen versie van deze rocksound te maken. We horen het ook terug in “The Sky Is A Neighborhood”. De meeslepende refreinen en meervoudige vocalen zouden niet misstaan op een nieuwe KISS album. Of is het een sollicitatie om met de helden een album te schrijven.  Of wordt Foo Fighters een nieuwe authentieke KISS zonder masker. “La Dee Da”(zonder het geschreeuw), “Dirty Water” en “The Line” zijn songs die allemaal in het verlengde liggen. De poprock van Foo Fighters is iets minder hard, maar meer melodieuzer en toch in your face!
Geinig is dat Paul McCartney het nummer Sunday Rain in drumt en Dave Koz zijn saxofoon neemt op La Dee Da.

Rock