2014-11-25 07:00:00 • 10 min lezen

Foo Fighters - Sonic Highway

Foo Fighters – Sonic Highways Label: Sony Eindoordeel: 8

Na de documentaire van Dave Grohl en het opkopen van de materialen van de legendarische Sound City studio, kreeg hij het plan om een documentaire te maken over de studio’s in Amerika. Iedere studio kent zijn eigen verhaal van glorie tijden en verval, wederopstanding en sfeer. In de acht documentaires probeert Grohl het laatste goed in beeld te krijgen. Tevens neemt hij met Foo Fighters in iedere studio een nummer op, waarmee hij die episode mee beëindigd.

Het hoesje geeft de 8 steden aan met hun monumentale gebouwen. In de binnenkant verklapt Grohl zijn muzieksmaak door het Springsteen album van “Greetings From Asbury Park” te kopiëren in Greetings from…. In de documentaires interviewt Grohl zijn helden en collegae (Ian MacKaye (Fugazi), Paul Stanley (KISS) Nancy Wilson (Heart) en krijgt de eer dat enkele muzikanten met hun mee speelt op diverse nummers voor dit album. De andere kant is dat deze artiesten het ook een eer vinden om met FF een nummer te mogen opnemen. Cheap Trick gitarist Rick Nielsen schaart zich bij de Foo Fighters op “Something From Nothing”. De lekkere powerrock van dit nummer is rechttoe recht aan rock zoals we het uiteindelijk van beide bands kennen. The Scream leden Pete Stahl en Skeeter Thompsen zijn te gast op het scream-rock nummer van ‘The Freast and de Fame”. Naast veel powerrock dat we van FF kennen springt het “What Did I Do?/ God As My Witness” er uit. De andere opbouw van het nummer vanaf de intro verrast. Het is vrolijker van aard dat uiteindelijk tot een episch eind van “God As My Witness” komt. Uiteindelijk kun je zeggen dat het nummer uit 3 in elkaar gevlochten stukken bestaat.

Samen met The Eagles Joe Walsh keert men terug naar het onvervalste FF geluid. Gewoon gaan is dan het motto met een heerlijke Walsh solo. De Bowie tribute wordt verpakt in het slot nummer “I Am A River” . Samen met David Bowie producer Tony Visconti en zangeres op Bowies “Heathen” album Kristeen Young zorgen voor een waardig slotstuk.

Dat wat ooit als een bij-bandje van Grohl begon is nu een van de legendarische rockbands van de huidige tijd geworden. Hoewel de legende “Nirvana” nog steeds om de Foo Fighters zweeft, mogen inmiddels toch zeggen dat de Foo Fighters meer dan een bijproduct van Nirvana en Grohl is geworden.

Foo Fighters staan komend jaar op diverse festivals in Europa waaronder Pinkpop en Rock Werchter