2015-04-05 07:00:00 • 12 min lezen

Foo Fighters - Sonic Highways dvd

Foo Fighters -Sonic Highways serie – dvd Label: Sony Eindoordeel : 9

Na het album is nu de gehele serie op dvd verkrijgbaar. David Grohl verteld het verhaal van de aanschaf van zijn mengpaneel dat hij aan koopt en de route langs de studio’s. Het staat centraal in deze serie, al gaat het hier om het verhaal er om heen. Het begint met een terugblik wie er allemaal in de studio in Chicago hebben opgenomen. Dat de blues naar Chicago komt door Muddy Waters en wat de invloed hiervan was. Interessant is dat de mensen achter het paneel eens aan het woord komen. Deze mensen zijn veelal deels bepalend voor het geluid dat op de plaat komt te staan. Hun achtergrond is bepalend naar wat men mee brengt, de act coacht en hoe het uiteindelijk de band die opneemt beinvloed. Steve Albini en is hier de man die het paneel bedient. Zijn invloed uit de punk periode dat beinvloed is door bands als Cheap Trick. In het eerste deel komt Cheap Trick’s Rick Nielsen centraal te staan. Maar ook de verhalen over Muddy Waters door Jimmy Vaugh, Bonnie Raitt en vele blueshelden. Rick Nielson beïnvloed de latere Grohl en Nirvana. Iedere aflevering eindigt met een nummer aansluit bij de persoon die centraal staat. Deze songs zijn gebundeld op het album “Sonic Higways”. De serie bestaat uit 8 delen dat uitgewerkt is op 4 dvd’s. De historie van de studio’s dat gepaard gaat met de maatschappelijke ontwikkelingen waaronder de gevolgen van de dood van Maarten Luther King. Gecombineerd met de ambassadeurs van een stad waaronder Joe Walsh (Eagles), Dolly Parton en Trouble Funk. De serie is meer dan Foo Fighters en Grohl. Het is een mooie manier om langs de historie van de muziek en hun studio’s te laten zien en leerzaam om muziek te begrijpen, de historie en waarom het tegenwoordig op het podium te horen is. Het is dan ook een must voor iedere doorgewinterde muzikant en liefhebber deze serie te zien.

Foo Fighters zullen te zien zijn op het komende Pinkpop Festival