Foreigner - Live at the Rainbow '78

Label: Eagle Vision / Universal

2019-03-16 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Foreigner – Live at the Rainbow 1978

We gaan terug in de tijd. De tijd toen de Amerikaanse band Foreigner aan de wieg stond van hun groot succes. De tijd wanneer de band nog uit 6 personen bestond en 6 verschillende toetsen/ synthesizers op het podium stond. Toen voormalig King Crimson lid Ian McDonald hier de gitaar, saxofoon en keyboards ter hand nam en de rocksongs live met de solos tegen de lang uitgevoerde versies eerder tot de prog rock behoorden.

Enige tijd geleden verscheen het album van Queen at the Rainbow en nu is het tijd voor een andere  act die later groot werd.
‘I Wanna Know What Love Is’, ‘Waiting for A Girl’ en ‘Jukebox Hero’ moesten nog worden geschreven. Dit is een show waar de band hun eerste album speelt, aangevuld met ‘Hot Blooded’ en ‘Double Vision’ die later op plaat zouden gaan verschijnen.  Het is mooi om de heren in jonge gedaante te zien en horen spelen. Een Mick Jones met een sjaaltje om zijn nek. Dit doet hij nog veel tijdens een show. Een energierijke Lou Gramm die als zanger hier al een goede indruk geeft. “Feels Like the First Time’ en ‘Cold As Ice’ waren mega hits in die tijd en later in de tijd klassiekers te zijn. De opener van de avond ‘Long Long Way From Home’ en ‘Fool For You Anyway’ zijn heerlijke songs en met het nummer ‘Headknocker’ weet Gramm zich achter het tweede drumstel plaats te nemen en bassist Ed Gagliardi het publiek van zijn hometown Londen op te zwepen.

Het is een heerlijke live uitvoering van het eerste album waarbij de band gespitst is. Foreigner bestaat nog steeds al is Mick Jones nog als enig origine lid. Lou Gramm kent een solo carrière maar werd geplaagd door een hersentumor. Hij wordt nog wel eens als gast voor Foreigner gevraagd. Inmiddels neemt Jeff Pilson (Dokken/ The End Machine) op huurbasis de bas en is Hurricane zanger Kelly Henson inmiddels alweer 13 jaar de vaste lead zanger.

Rock