2014-11-23 07:00:00 • 6 min lezen

Foreigner - The Best Of Foreigner 4 And More

Foreigner – The Best Of Foreigner 4 And More

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Legendarisch album

Van het oorspronkelijke Foreigner is tegenwoordig alleen nog maar gitarist Mick Jones van de partij en zelfs die was enige tijd uit running waardoor de band optrad zonder enig oerlid in de gelederen. Jones is echter wel aanwezig op deze live-registratie; de zoveelste van de band in de afgelopen jaren. Ditmaal ligt het accent op het legendarische ‘4’ album en die plaat staat zo stijf van de klassiekers dat je eigenlijk geen fout kunt doen daarmee op je setlist. Oude wijn in nieuwe zakken dus weer. Hoe smaakt dat deze keer?

Goede bekenden

Foreigner anno 2014 is een geoliede machine waarbij zanger Kelly Hanssen zo authentiek mogelijk de zangpartijen van zijn illustere voorganger (Lou Gramm) vertolkt. De rest van de muzikanten verstaan hun vak en gezamenlijk worden de giganten uit het verleden afgestoft en vol nieuwe allure op de bühne gezet. Het is jammer dat dit geen integrale concertregistratie is (het publiek wordt na elk nummer weggemixt) maar aan de vertolkingen zelf doet dat niets af. Tracks als ‘Urgent’, ‘Waiting For A Girl Like You’  en ‘I Want To Know What Love Is’ klinken in de bezielde stembanden van Hanssen als goede bekenden die gisteren nog bij je op bezoek waren. Volkomen tijdloos. Ook wordt er nog wat geëxperimenteerd met arrangementen waardoor de uitvoeringen hier vaak veel langer duren dan hun studio-counterparts. Of juist anders, zoals ‘Girl On The Moon’ en ‘Say You Will’, die hier beiden in prachtige unplugged versies worden gebracht. Ook leuk is de medley die in ‘Jukebox Hero’ wordt geplakt en waarbij de band hommage brengt aan de acts die hen weer geïnspireerd hebben.

Ver weg

Het is jammer dat deze incarnatie van de band eigenlijk alleen nog maar in de Verenigde Staten toert, want afgaande op dit live-album is Foreigner nog steeds een belevenis van jewelste op het podium. Nieuwe muziek lijkt er nog even niet in te zitten, maar als de band blijft spelen zoals ze hier op dit live-album laat horen, dan kan Foreigner nog jaren mee. Dat ze maar snel de grote oversteek naar Nederland weer eens durven maken. Die oude wijn smaakt namelijk nog prima in die nieuwe zak!

Eindoordeel: 8/10