Eindelijk nieuw album Late Riser van Frances Cone

Label : Living Daylight Records

2019-01-26 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
7,5

Frances Cone - Late Riser

Na een stilte van ruim vijf jaar is de Amerikaanse Indiepop band Frances Cone eindelijk terug met een nieuw album. Op Late Riser maken we hernieuwd kennis met dit duo dat na wat omzwervingen nu “Musiccity” Nashville als thuisbasis kent.

America The Beautiful als inspiratie
De melodieuze en haast etherische opener ‘Wide Wake’ is het nummer dat als laatste werd geschreven door dit Amerikaanse duo. We horen bescheiden drums, percussie en synths en de haast fluisterende stem van Christine Cone. Vervolgens is daar het aangename en wat Folk/Americana-achtige ‘Failure’ dat weer een andere dynamiek kent. ‘Unraveling’ is een mooi, warm nummer waarbij de meerstemmigheid op een slimme wijze wordt weggezet. Het is opvallend hoe mooi de stemmen van Christine en Andrew bij elkaar kleuren. Na het eerste deel kun je eigenlijk niet anders dan aangenaam verrast te zijn door de diversiteit die het duo weet aan te brengen. Christine Cone en Andrew Doherty, die ook privé elkaar partners zijn, reisden vorig jaar met een tent door de States om elke ochtend wakker te worden in een ander landschap. Dat zorgde voor de nodige inspiratie en de roadtrip eindigde (hoe kan het ook anders) in Nashville waar dit album dan ook werd opgenomen.

Geadopteerde moeder
Bij de eerder uitgebrachte single ‘Arizona’ horen we weer een andere muzikale insteek; het lijkt alsof drones de basis vormen van dit nummer dat gaandeweg wel weer wordt uitgebouwd met heldere gitaren. Meest divers is waarschijnlijk ‘Over Now’, dat haast sereen en bijna a-capella begint en uiteindelijk wordt uitgebouwd tot het misschien wel meest poppy klinkende nummer op dit tweede album. Natuurlijk mag een ballad niet ontbreken en op ‘Easy Love’ klinkt Christine Cone wel erg breekbaar. Toch vind het in het persoonlijke ‘All Along’ misschien wel zijn meerdere als Christine zingt over haar geadopteerde moeder en de daardoor speciale band die er tussen hun bestaat.

Late Riser is een wat broeierig en soms uitdagend album geworden. Gedragen door melodieuze nummers en soepel klinkende arrangementen mag het eindresultaat er zijn. Het heeft even geduurd maar dit nieuwe album is de moeite waard om wat meer luisterbeurten te gunnen. Nu hopen dat nieuw werk niet zo lang op zich laat wachten. Veel luisterplezier.

Indie / Pop