2016-01-22 07:00:00 • 6 min lezen

Frank Boeijen – Land Van Belofte

Frank Boeijen – Land Van Belofte Label: Universal Eindoordeel: 8

Over Frank Boeijen wordt er veel gezegd en geschreven. Mensen kunnen hem niet verstaan, mensen weten niet precies waar een liedje over gaat of dat het alleen slome liedjes zijn van een man met een gitaar. Het zijn dezelfde uitspraken die men doet over de held van Frank Boeijen, Bob Dylan. Het is niet voor niets dat je iets meer moet doen om de songs van deze schrijvers te leren begrijpen. Iets meer in de tekstbladen lezen om het verhaal te volgend of de essentie uit de losse zinnen te halen. De kunst om veel te zeggen door het niet uit te spreken, is de kunst dat Frank Boeijen van de meester heeft geleerd. Ook niet te vergeten dat deze neerlandicus inmiddels 27 albums achter zijn naam heeft staan en ongestoord door de tijdgeest van de muziek doorloopt. Hij is een constante factor in de Nederlandstalige popgeschiedenis waar fans op kunnen bouwen en iedereen zo nu en dan verrast met zijn intense liedjes.

Ditmaal wil hij de intense liedjes delen met zijn collega’s. Het zijn allemaal nieuwe songs zonder dat het duetten zijn waarbij ieder een deel van een verhaal verteld. De samenzang staat hierbij centraal, maar ieder nummer is door Boeijen ook solo te zingen. Zo sluiten Daniel Lohues aan bij “Waar Dan Ook” en Stevie Ann zingt “Stad & Land”. Maar er zijn ook songs waarbij Frank alleen zingt waaronder het geestige ”Occiolino” en met een knipoog geeft hij de humor in het liedje weer. Met “Waarom Zijn We Hier” en “Lieveling” worden de vragen van het leven gesteld en over gemijmerd. Met Vof De Kunst zanger Nol Havens wordt het “”Is de Hemel Ver prachtig vertolkt. Guus Meeuwis schuift aan bij het titelstuk, Paul de Munnik brengt het mooie “Sluit je Ogen”.

De liedjes zijn niet altijd vol rozengeur en maneschijn of met een meezing gehalte, maar dit is weer een album waar de kracht van Frank Boeijen naar voren komt. Liedjes met een overdenking, thema’s van bevrijding en inspiratie. Over het algemeen zijn de albums van Frank Boeijen ondergewaardeerd omdat tussen alle songs vele juweeltjes zitten die even iets meer aandacht nodig heeft.