2014-12-02 07:00:00 • 11 min lezen

Frank Turner - The Third Three Years

Frank Turner – The Third Three Years Label: Xtra Mile/ Bertus Eindoordeel: 7

De Engelse singer songwriter Frank Turner (van Bahreinse afkomst) is een charmante zanger. Als zanger van de punkband “Million Dead” switchte over naar de folk. Drie jaar geleden heeft hij de overstap gemaakt om als solo artiest zich te presenteren. Als singer songwriter legt hij zijn punk en folk sound naast zich neer, maar de invloeden blijven zeker bestaan. Met het album “Tape Deck Heart” krijgt hij Engeland aan zijn voeten. Speelt Wembley Arena vol en krijgt een plekje in de opening van de Olympische Spelen van 2012.

Het album gaat voornamelijk over zijn “The Third Three Years” als solo artiest. De “first” en “second” three years zijn dit album al voorgegaan. Dit album is een compilatie van b kanten van singles en verdwaalde opnamen en covers. Het album start met “Somebody to Love” van Queen en tussen door is het “Live & Let Die” van Paul McCartney te vinden. We zullen maar zeggen dat dit niet de meest gelukkige opnamen van hem zijn, terwijl “American Girl” van Tom Petty en "Born To Run" van Springsteen beter in zijn zangbereik ligt.

Zijn stem komt het best tot zijn recht op zijn eigen geschreven nummers. “Plain Sailing Weather”, “The Way I Tend To Be” en “The Ballad of Me and You”. De nummers zijn speelser dan vele singer songwriters, waardoor Turner voor het brede publiek aantrekkelijk is om naar te luisteren. .. en ja voor grote schare vrouwen ook om naar te kijken. Het sluitstuk “Dan’s Song” kan hij het even niet laten om de punkfolk los te laten, waardoor het nummer even uit de toon valt mbt de rest van het album.