Sterk debuutalbum Amerikaans duo Frenship

Label : Counter Records / PIAS

2019-05-31 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Frenship - Vacation

Ze hadden in 2016 op Spotify ineens die hit; ‘Capsize”, mede geschreven door Emliy Warren, bereikte via het digitale kanaal een miljoenenpubliek. Nu is er het volwaardige debuutalbum Vacation van de vrienden James Sunderland en Brett Hite.

Friendship minus klinker én medeklinker
De heren waren naar eigen zeggen wat aan het rommelen in de marge toen ze samenwerking echt tot stand kwam; Sunderland was actief in het wereldje van Dj’s en Hite was een beginnend singer/songwriter. De naam werd bedacht door één klinker en één medeklinker uit een woord te verwijderen. Friendship werd dus Frenship. Ze mochten op tour met Bastille en Yoke Lore, en die samenwerkingen smaakten naar meer want ze leveren beiden een bijdrage op dit debuutalbum.

Stemmige beat
Vacation wordt duidelijk gekenmerkt door invloeden van de popmuziek uit de jaren ’80 en ’90. Soepel klinkende en dromerige synthpop met een duidelijke herkenbare beat en hier en daar aardige triphop. De opener ‘Breathe Deeper, See Brighter, Feel Better, Hear Now’ is verrassend omdat het alleen in harmonie gezongen tekst is. Geen beat, geen drums, alleen de stemmen van James Sunderland en Brett Hite ondersteund door wat stemmige synths. Daarna trapt het duo dat Los Angeles als thuisbasis heeft, echt af met ‘Remind You’ en meteen wordt de richting aangegeven. Een soepel klinkende en meedeinende melodie die door een duidelijke beat wordt ondersteund. Nummers als ‘Wide Open’, het met samples ingekleurde ‘Swim’ en ‘Anywhere But Here’ klinken lekker weg maar zullen waarschijnlijk geen hits opleveren.

Bastille en Yoke Lore
‘Keep You Close’ wordt handig opgebouwd; eerst is daar die meerstemmigheid en na een kleine minuut valt de beat in en hebben we weer zo’n hartverwarmende midtempo dansplaat. Opvallend is overigens dat de stemmen van beide heren erg goed bij elkaar passen. Verder komen we ook nog twee instrumentale interludes van bijna een minuut tegen; ‘47.6588 N, 117.4260 W’ en ‘39.5795 N, 105.1237 W’; het zijn de coördinaten van Littleton en Spokane. Dan is daar nog het wat meer uptempo ‘Won’t Let You Go’ feat. Bastille en ‘Wanted A Name’ waar we Yoke Lore horen. Het album eindigt met de titelsong en ook dat is weer een korte instrumentale interlude.

Er is weinig tot niets op Vacation dat we niet ooit eerder voorbij hebben horen komen. Maar toch is het album geslaagd want de nummers vormen echt dit album en Sunderland en Hite geven Vacation een kop en een staart. De productie is erg volwassen en alle nummers zijn melodieus en vaak voorzien van een beat. Niets is hoekig, alles klinkt soepel. Een prima debuut en als je ‘Capsize’ een leuk nummer vindt dan spreekt Vacation je vast aan. Veel luisterplezier.

Pop