Nieuw album van bekende Noorse singer/songwriter Frida Ånnevik

2017-11-26 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz / Pop / Singer-songwriter
7,5

Frida Ånnevik - Flyge Fra

De Noorse singer/songwriter Frida Ånnevik is de afgelopen jaren zeer productief geweest. In 2009 won ze de Grappa’s Debutant Award en een jaar later was daar haar debuutalbum Synlige Hjerteslag waarvoor ze vervolgens weer de Norwegian Lyricist Fund Award won. Met haar nieuwste album Flyge Fra, dat onlangs uitkwam, voegt ze een nieuw hoofdstuk toe aan haar nu al imposante carrière.

Label : Grappa

Taalbarrière vormt geen probleem
De muziek van de inmiddels 33-jarige Frida laat zich omschrijven als lichte popmuziek met een vleugje Jazz waarbij ze ook op dit album alles in haar moedertaal zingt. Daar ligt natuurlijk wel een knelpunt omdat waarschijnlijk niet veel mensen deze taal machtig zijn. Althans, dat is een aanname van deze recensent. Het album begint met de titelsong die vrij vertaald “vluchten van” of “vliegen van” betekent. Meteen laat ze horen waartoe ze vocaal in staat bij deze soft pop song. Vervolgens is daar het heerlijk soepel klinkende ‘Sommer ’N Med Bil’, een nummer dat al door wat meer Jazz gekenmerkt wordt, gecombineerd met Scandinavische invloeden. Ook het instrumentarium is niet alledaags, wat door de productie nog eens geaccentueerd wordt.

Poëtische teksten
In Noorwegen worden haar singer/songwriter al jaren onderkend waarbij haar poëtische teksten worden geroemd. Naast Jazz wordt ook regelmatig te link naar de Folk gelegd. Op (semi)akoestische nummers als ‘Lilith’ en ‘Ved Sida Av Deg’ komen deze eigenschappen terug en wordt het mooie stemgeluid van Frida nog maar eens benadrukt. Het klinkt misschien wat zweverig en ijl maar het is wel allemaal loepzuiver en on the spot. Hoogepunten zijn waarschijnlijk de dromerige afsluiter ‘Glansbilde’ en ‘Gutt’ (vertaald “jongen”). Vooral laatstgenoemde is boeiend door de verschillende laagjes, de spannende compositie en wederom die bijzondere stem van Frida.

Na enkele luisterbeurten vervaagt de taalbarrière. Als je puur naar de soms wat dromerig klinkende composities gaat luisteren, kun je niet anders concluderen dat die prima in elkaar zitten waarbij ze omgeven wordt door een aantal goede muzikanten. Verder wordt er ook een interessant instrumentarium gebruikt waarbij Frida het omnichord, gitaar en synthesizer bespeelt. Ook wordt het album nog voorzien van een stijlvol boekje. Al met al een stijlvol, mooi album dat het luisteren meer dan waard is.

Jazz / Pop / Singer-songwriter