IJzersterk nieuw album voor Fruit Bats vol nostalgie

Label : Merge Records

2019-06-27 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop / Singer-songwriter
8

Fruit Bats - Gold Past Life

Mooi. Als we lezen wie Fruit Bats vormen lezen we het volgende: Fruit Bats is Eric D. Johnson – words, vocals, various. En zo is het inderdaad. Voor dit nieuwe album kreeg de Amerikaan wel hulp van een aantal muzikanten om dit nieuwe album Gold Past Life vorm te geven.

Soloproject
Eric D. Johnson is al een heel muzikaal leven onderweg. In de jaren ’90 maakte hij deel uit van I Rowboat, een Indierockband maar tegelijkertijd begon hij ook meer Folk georiënteerde liedjes te schrijven met gitarist Dan Strack en drummer Brian Belval. Eind jaren ’90 vormden zij eigenlijk het hart van deze Amerikaanse band en in 2001 was daar het debuut Echolocation. De jaren daarna zouden nog een aantal albums volgen om in 2013 het nieuws wereldkundig te maken dat het einde van Fruit Bats nabij was. Daarna ging Johnson solo verder om in 2015 al weer aan te kondigen dat de Fruit Bats een tweede leven zou krijgen; grappig genoeg met Johnson als enig echt bandlid. Absolute Loser was de titel van het in 2016 uitgekomen album en nu is daar dan Gold Past Life dat met samenwerking van producer Thom Monahan tot stand kwam.

Nostalgie
Gold Past Life is een prachtig en ietwat nostalgisch album geworden met nummers die door de muziek van de jaren ’70 zijn beïnvloed met hier en daar wat Folk. Johnson heeft een aangenaam stemgeluid en door het instrumentarium krijgen de nummers voldoende inhoud. Die nostalgie horen we bijvoorbeeld ook terug in de midtempo titelsong als we Johnson horen zingen: “You know you're never gonna feel as right / Than in your gold past life / A ship of paper on a sea of fire / Back to your gold past life”. Met de hoge noten die de alleskunner weet te raken is he niet raar om de link met Supertramp te leggen. Johnson verpakt zijn herinneringen in smaakvolle songs en weet je als luisteraar te boeien zoals bij het met wat country beïnvloede ‘Drawn Away’.

Persoonlijk
Nummers als ‘Cazadera’, Your Dead Grandfather’ en ‘Mandy From Mohawk’ luisteren lekker weg. Mooi is ‘Ocean’ dat Johnson met zijn fingerpickin’ gitaarspel akoestisch weet neer te zetten als een volleerd singer/songwriter maar ook zijn ode aan Lake Michigan in ‘A Lingering Love’ is meer dan de moeite waard. De ingetogen ballad ‘Barely Living Room’ neemt ons mee in een vervelende droom naar het verleden waarbij piano en strijkers de wat sombere sfeer benadrukken. Zo weet Johnson een meer dan prettige mix te creëren van Folk, Altcountry met ook nog wat Westcoast-invloeden waarmee hij je als luisteraar echt weet te boeien. De afsluiter ‘Two Babies in Michigan’ is in stijl; op een mooie synth gedreven melodie neemt Johnson ons nog één keer meer naar zijn jeugd en de pedalsteel is de spreekwoordelijk kers op de taart.

De teksten zijn mooi en goed verpakt in melodieuze, pakkende songs. Kleurrijk, soms dromerig maar ook soms scherp. Al met al een meer dan uitstekende plaat waarmee Fruit Bats een kleurrijk debuut onder het label Merge Records aflevert. Veel luisterplezier.