GA-20 - Try It …… You Might Like It: GA-20 Does Hound Dog Taylor

Label : Colemine Records

2021-08-26 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock
8

De Amerikaanse Bluesman Hound Dog Taylor is de vijftig voorbij wanneer hij zijn muzikale doorbraak heeft en hij op 56-jarige leeftijd in 1971 pas zijn debuutalbum uitbrengt. Toch wordt zijn Blues nog steeds als baanbrekend gezien en het Amerikaanse trio GA-20 pakt de handschoen op en brengt met Try It …… You Might Like It: GA-20 Does Hound Dog Taylor een ode aan deze veel te vroeg overleden Blueslegende.

Emotie
GA-20, genoemde naar een oude Gibson versterker uit de jaren ’60, is een trio dat bestaat uit de twee gitaristen Matt Stubbs en Pat Faherty en drummer Tim Carman. Faherty is naast gitarist ook zanger van het trio. Het geluid van de band is vooral puur, hier en daar wat rauw en schurend en verpakt met een “vintage” sound omdat de heren vooral met dit soort apparatuur werken. Blues is van alle tijden en in de kern één van de muziekstijlen die bij uitstek geschikt is als communicatiemiddel; nergens anders dringt de diepere emotie zo diep door als in de Blues. Voor dit album deed het trio een greep uit het oeuvre van Hound Dog en met gebruik van hun vintage-apparatuur klink het even tijdloos als eigentijds.

Blues, Boogie en Rock ’n Roll
De eerste single is meteen ook de opener; ‘She’s Gone’ is die stuwende opener en deze Boogie heeft alles waar dit album over gaat; vuig en meeslepend gitaarspel, strakke drums als basis en de rauwe zangpartij van Faherty. Op ‘Let’s Get Funky’ gaat onder leiding van drummer Carman het tempo nadrukkelijk omhoog en nummers als ‘See Me In The Evening, ‘It’s Alright’ zijn stuwende, vuige Bluesnummers. Soms maakt het trio een uitstapje waar wellicht de wenkbrauwen van omhoog gaan; luister maar eens naar het instrumentale “Boogie”-nummers ‘Phillips Goes Bananas’ en ‘Hawaiian Boogie’. Met de 70’s Rock ’n Roller ‘Give Me Back My Wig’ krijgen ze weer alle aandacht en blijven ze volharden in die wat analoog klinkende sound. Met ‘Sitting At Home Alone’ is daar die door merge n been snijdende ballad als een vader zijn dochter moet los laten (“ The girl you love, she's done bad now, she's gone / You travel to the corner, she said "daddy, it's far as I gonna go"). Ook ‘It Hurts Me Too’, dat we nog kennen van Elmore James, is meeslepend met een hoofdrol voor Stubbs op gitaar.

Try It You Might Like It lijkt qua format op het vorig jaar verschenen album Black Kream van The Black Keys. Op dat album pakten ook zij terug op nummers die in een ver verleden zijn gemaakt maar eigenlijk tijdloos zijn. Het is een album vol met wat rauwe Bluesrock maar toch weten de heren tussen al die muzikale opwinding de essentie van de Blues over te brengen; je kunt met deze muziek alles zeggen en de muziek van Hound Dog Taylor is tijdloos. Veel luisterplezier.

Blues / Rock