2014-11-30 07:00:00 • 10 min lezen

Gabriel Rios - This Marauder's Night

Label : Angelhead / Sony Music Eindoordeel : 7,5

In oktober 2013 kwam de eerste single uit van This Marauder’s Night, het onlangs verschenen laatste album van Gabriel Rios. Een jaar lang schotelde Rios de luisteraars en volgers elke maand lang een nieuw nummer. Die elf nummers zijn nu samengevat op This Marauder’s Night.

Elke derde maandag van de maand een nieuwe release In 2006 scoort de uit Puerto Rico afkomstige Rios zijn grootste hit tot nu toe, ‘Broad Daylight’. Op 18-jairge leeftijd verhuist hij naar Gent waar schilderkunst studeerde maar ook zijn muzikaliteit ontwikkelde. De laatste jaren vertoefde hij vooral in New York en zoals aangegeven bracht hij afgelopen jaar elke derde maandag van de maand een nieuw nummer uit. Critici zeggen dat het een marketingstunt is, Rios geeft aan dat dit een bewuste keuze is geweest om aandacht te krijgen voor zijn nieuwe plaat zonder met singles te werken.

100% akoestisch Rios stapt met This Marauder’s Night af van het schrijven van aanstekelijke popliedjes waar hij eerder succesvol mee was. Op deze plaats schotelt hij ons twaalf luisterliedjes voor, vrijwel geheel akoestisch. Hij transformeert zichzelf naar singer/songwriter en weet ons te overtuigen. Twaalf kleine, ingegoten liedjes die hoofdzakelijk bestaan uit de stem van Rios en het spelen op een akoestische gitaar. Op bepaalde nummers worden er op een subtiele manier ander instrumenten aan toegevoegd. Bij opener ‘Gold’ (was de eerste single in oktober 2013) hoor je de gitaar, de cello en de contrabas. Puur en eenvoud. Mooi om te horen is dat Rios soms ook een verhalenverteller is. Luister naar het prachtige ‘Madstone’ en naar het muzikaal interessante ‘Song No.1 7’, de meest originele titel omdat je anders de tel niet bij kunt houden…..  Eén van de beste nummers op dit conceptalbum is waarschijnlijk ’Work Song’; spannend tot de laatste noot door de variatie die Rios in alle eenvoud weet aan te brengen en het melancholieke vioolgeluid. Na bijna drie kwartier akoestische muziekgenot sluit This Marauder’s Night af met ‘Swing Low’ en bewijst Rios dat hij meer kan dan alleen aanstekelijke popliedjes schrijven.

Eindoordeel This Marauder’s Night is een mooi, ingetogen en puur album geworden. Prachtig om naar te luisteren maar het gevaar van verveling en het gevoel van herhaling ligt op de loer omdat het allemaal binnen hetzelfde spectrum blijft. This Marauder’s night is er in een reguliere versie en een “deluxe”-versie, welke zeer de moeite waard is. Naast het reguliere schijfje is er een bonus-cd met live-opnames toegevoegd en is het geheel fraai vormgegeven. Veel luisterplezier