2017-05-24 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
7,5

Gabriella Cohen - Full Closure And No Details

Het album is naar eigen zeggen in tien dagen en met behulp van twee “mics” opgenomen. Het debuutalbum van de Australische Gabriella Cohen heeft de titel Full Closure And No Details meegekregen.

Label : Captured Tracks / Konkurrent

Dreampop in een Lo-fi achtige sound Het album wordt door Gabriella zelf als een “ceremony of reflecting on a relationship” omschreven. We kennen haar vanuit The Furrs en in Australië geniet ze dan ook al de nodige bekendheid. Samen met vriendin en medemuzikant Kate ‘Babyshakes’ Dillon is dit solodebuut tot stand gekomen. Zoals aangegeven, het is vooral een reflectie op haar stukgelopen relatie en blijkbaar is Gabriella in staat om in een luttele tien dagen een break-up plaat op te nemen. De uit Melbourne afkomstige muzikante combineert diverse stijlen als shoegaze en dreampop en transformeert dit in een Lo-fi achtige sound met hier en daar wat psychedelica (en bijbehorend gitaargeluid) wat dan weer voor een boost zorgt.

Het verhaal van de gebroken liefde
Bij het horen van de opener ‘Beaches’ worden de bedoelingen van deze Australische meteen duidelijk; een elektrische gitaar, een tamboerijn en haar melancholisch stemgeluid vertellen het verhaal van die gebroken liefde. Die ene zin in het refrein is alleszeggend: “nobody ever loved you like I do”. En omdat alles in een wat Lo-fi achtige sfeer wordt neergezet is de dramatiek nog intenser. Ook de opvolger ‘I Don’t Feel So Alive’ is even eenvoudig als doeltreffend; de wat schurende gitaar, wat subtiele percussie en dat aangename stemgeluid en ook nu verdrinkt ze in medelijden….”This Could Be The Last Time Together”. Toch weet Gabriella de nodige variatie aan te brengen. Luister naar het soepel en melodieus klinkende ‘Feelin’ Fine’ dat door de background vocals een heerlijk dromerig karakter krijgen klinkt alsof het uit de jaren ’50 of ’60 komt. Het instrumentale ‘Dreamsong’ voegt waarschijnlijk niet écht wat toe. Terug naar de basis van songwriting gaat ze met nummers als ‘Piano Song’ en ‘This Could Be Love’ die het luisteren meer dan waard zijn.

Full Closure And No Details is een meer dan verdienstelijk debuutalbum van deze Australische singer/songwriter. Ze is in staat om die emotie en melancholie die om de hoek komt kijken als je door je geliefde in de steek wordt gelaten, om te zetten in een smaakvolle, wat Lo-fi achtige en een pure sound. Uiteraard is daar de vraag hoe een eventueel vervolg gaat klinken als Gabriella weer een nieuwe liefde heeft gevonden en de donkere wolken plaats hebben gemaakt voor een zon en blauwe lucht. Veel luisterplezier!

Gabriella Cohen is te zien tijdens het London Calling Festival
26 en 27 mei, Paradiso, Amsterdam

Alternative / Pop / Singer-songwriter