2020-01-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Gabrielle Aplin - Dear Happy

Na een stilte van een kleine vijf jaar is de Britse singer/songwriter Gabrielle Aplin terug met een nieuw album, getiteld Dear Happy.

Terug na vijf jaar
Tegenwoordig is het heel normaal om via Internet, YouTube en andere kanalen bekendheid te genereren. Bij Gabrielle is dat niet anders en haar cover van FGTH ‘The Power Of Love’ in 2012 opende deuren voor haar. Een jaar later presenteerde de singer/songwriter haar debuutalbum English Rain en single ‘Please Don’t Say You Love Me’ werd een hit in de UK. Twee jaar later was daar opvolger ‘Light Up The Dark’ en de afgelopen jaren moesten we het doen met enkele EP’s. Met Dear Happy is de Britse terug met een volwaardig album met maar liefst 14 tracks!

Radiovriendelijk
Opener ‘Until The Sun Comes Up’ en afsluiter Dear Happy geven de kaders van dit album duidelijk weer; het is vooral een aaneenschakeling van radiovriendelijke Popsongs geworden, die over het algemeen lekker uptempo en dansbaar zijn. Nummers als ‘Like You Say You Do’,’So Far So Good’ en ‘Nothing Really Matters’ luisteren gemakkelijk weg en ‘het is lastig om een track als ‘Invisible’ uit je hoofd te krijgen. Maar het gevaar van vergelijken licht natuurlijk binnen dit genre op de loer, want het dansbare en uptempo ‘Strange’ zouden we ook zo maar op een album van Ariana Grande tegen kunnen komen. Op het wat dromerige ‘Losing Me’ horen we een samenwerking met JP Cooper en met de hit-in-de-dop ‘Kintsugi’ verwijst ze naar een persoonlijk wat lastigere periode. Kintsugi is een Japanse kunstvorm waarbij aardewerk scherven weer met goud aan elkaar gelijmd worden. Uiteraard vinden we ook enkele rustpunten terug op Dear Happy; de ballad ‘One Of Those Days’ is een welkome afwisseling en de pianoballad ‘My Mistake’ is zelfs ontroerend en het is met dit soort nummers dat de Britse zich kan onderscheiden. En misschien bewaart ze met afsluiter en titelsong wel het beste want ‘Dear Happy’ is waarschijnlijk het mooiste nummer van dit album; met haar heldere stem klinkt Gabrielle hier breekbaarder dan ooit.

Met Dear Happy heeft Gabrielle Aplin een nieuwe richting gekozen voor haar muziekcarrière. Meer Pop georiënteerd, voor een breed publiek, maar daarmee loopt ze wel het minder onderscheidend te zijn. Toch zijn er een aantal pareltjes te beluisteren op dit album waaronder de titelsong, ‘Kintsugi’ en ‘My Mistake. Ze is in ieder geval echt helemaal terug! Veel luisterplezier.

Gabrielle Aplin live:
21 april 2020 : Rotown, Rotterdam

Pop / Singer-songwriter