Gary Barlow - Music Made By Humans

Label : Polydor

2020-12-01 07:00:00 • min lezen

70's sound / Pop / Singer-songwriter
8,5

Gary Barlow - Music Made By Humans

Gary Barlow, één van de leden van de legendarische Boyband Take That, is terug met een nieuw album; met Music Played By Humans kiest hij voor een totaal onverwachte richting en verrast vriend en vijand.

Frank Sinatra & Dean Martin
Barlow knalt uit de startblokken met het wervelende en swingende ‘Who’s Driving This Thing’, waarbij we meteen onze wenkbrauwen fronsen want zo hebben we Barlow waarschijnlijk nog nooit gehoord. Met het geluid dat klinkt alsof hij een Big Band als begeleiding achter zich heeft is dit een ontzettend opzwepend nummer dat bol staat van de Latin-invloeden. Ook ‘Incredible’ heeft eigenlijk inderdaad die “ongelofelijke” aantrekkingskracht zoals de titel eigenlijk aangeeft. Naast zijn keuze om met een groot orkest en Big Band te werken is ook het aantal samenwerkingen verrassend. Op het Latin-georiënteerde ‘Elita’, dat inmiddels op single is uitgebracht, horen we Michael Bublé en Sebastian Yatra en ook ‘Enough Is Enough,’ waar we Beverly Knight horen, staat bol van de Zuid-Amerikaanse passie. Het rustige ‘Before We Get Too Old’ is absoluut één van de hoogtepunten van het album; in de stijl van Swing When You’re Winning van Robbie Williams laat Barlow samen met Avishai Cohen op een fijne en smaakvolle manier de sfeer van Frank Sinatra en Dean Martin herleven.

Big Band
‘The Big Bass Drum’ is zoals de titel zegt een heerlijk swingend Big-Band-nummer en ook bij ‘Supernatural’ is stil blijven zitten geen optie en horen we Barlow met woorden spelen alsof hij een woordgoochelaar is. ‘Bad Libran’ heeft een wat meer theatrale uitstraling en past dan ook perfect op dit album. Slechts sporadisch blijft Barlow dichtbij zijn poproots zoals bij ‘What Leaving's All About’ waar we een bijdrage van Alesha Dixon horen. Natuurlijk zijn er nog momenten waarop Barlow zijn vaardigheden als singer/songwriter toont; op de mooie pianoballad ‘This Is My Time’, die door strijkers wordt omgeven, spoelt de romantiek en tederheid uit je speakers. ‘Oh What A Day’ is heerlijk mierzoet en past perfect in deze setting en met ‘The Kind Of Friend I Need’ vechten Barlow en James Corden vocaal een robbertje zoals in de oude zwart-wit films. Barlow die zichzelf op piano begeleidt op de ballad ‘I Didn’t See That Coming’ is absoluut geloofwaardig en een meer dan passende afsluiter.

Bij het luisteren van Music Played By Humans gaan als vanzelf je mondhoeken omhoog en zal er een glimlach op je gezicht verschijnen. Het album klinkt eigentijds maar evengoed heeft het dat nostalgische karakter van die muziek uit vervlogen tijden die we eigenlijk allemaal kennen. Het is een even onverwacht als prettig album en een hele fijne aanvulling de discografie van de sympathieke Brit. Veel luisterplezier.

70's sound / Pop / Singer-songwriter