2014-02-16 07:00:00 • 12 min lezen

Gary Barlow - Since I Saw You Last

Label:Polydor Eindoordeel:8

Vrijwel uit het niets is daar ineens het nieuwe album van Gary Barlow. In Nederland is het album redelijk geruisloos gelanceerd maar in Engeland is Since I Saw You Last enkele weken geleden van niets op nummer 2 binnengekomen in The UK Album Charts.

Gary was een van de drijvende krachten van Take That Barlow kennen we natuurlijk als een van de drijvende krachten van de ooit immens populaire Boyband Take That. Hij schreef bijvoorbeeld de absolute wereldhit 'Back For Good'. Het verhaal is bekend. Robbie Williams bereikte in redelijk korte tijd na het opbreken Take That de status van absolute superster terwijl Barlow met zijn album Open Road redelijk succesvol was. Echter, na het heen en weer gooien van denkbeeldige modder ging het qua succes wat minder met Barlow terwijl de sterrenstatus van Williams alleen maar verder sky high reikte. Na de reünie en verzoening was daar in 2010 ineens het nummer 'Shame' wat door Barlow en Williams samen werd gezongen. Toch hield Barlow zich de laatste jaren meer met randzaken dan met het maken van popmuziek bezig zoals het jureren in de Britse versie van X-factor. Nu is daar, toch enigszins onverwacht, ineens zijn derde studioalbum.

Invloeden van Beatles Dat de vriendschap met Robbie Williams nog steeds in tact is bewijst de opener van dit album, ‘Requiem’. Geschreven door beide heren is dit een nummer dat onmiskenbare invloeden van The Beatles in zich heeft en ons nieuwsgierig maakt naar de rest. Dat voorzichtige enthousiasme wordt vergroot door het met folk doorspekte ‘Let Me Go’ dat ook op een album van Mumford & Suns niet zou misstaan. Barlow heeft in het verleden natuurlijk ook zijn sporen verdient met piano-ballads en ook deze ontbreken niet op dit album. ‘Jump’, het ontroerende en emotionele ‘Dying Inside’ en ‘6th Avenue’ horen tot deze categorie. Laatstgenoemde doet je denken aan eerder werk van Billy Joel maar het mooie is dat alle nummers van dit album door Barlow zelf zijn geschreven.

Barlow is ongekend populair in Engeland Verrassend, en misschien ook weer niet vanwege de wederzijdse vriendschap, is het duet ‘Face To Face met Elton John; een prima krachtig popnummer dat erg aanstekelijk werkt en absoluut positieve energie uitstraalt. Het album is overigens grotendeels in Londen opgenomen waar Barlow zijn eigen opnamestudio heeft maar ook in de TOP-studio’s van vriend en producer Steve Power die we natuurlijk nog van Robbie Williams kennen. Dit album betekent absoluut een koerswijziging in de carrière van de sympathieke Brit die in Engeland ongekend populair is. Op Since I Saw You Last zijn ook gewoon lekkere popliedjes te horen als ‘God’, de titelsong zelf en natuurlijk ‘This House’, één van de betere nummers en ook  hier weer die folk-invloeden.

Eindoordeel Zoals al eerder aangegeven was de release van dit album redelijk geruisloos net als de single ‘Let Me Go’ waarvan de video in New York is opgenomen. Toch kan het niet lang duren voordat dit album wordt opgepikt door de radiostations. Er staat hitgevoelige muziek op wat vaak toch een belangrijk element is maar Since I Saw You Last betekent waarschijnlijk een hernieuwd popleven van Gary Barlow. Want na een aantal luisterbeurten kun je niet anders concluderen dat Barlow met zijn vrienden en producers een prima plaat neerzet. Veel luisterplezier.