IJzersterk nieuw Bluesrock album This Land van Gary Clark Jr.

2019-03-02 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock
9

Gary Clark Jr. - This Land

Gary Clark Jr. is terug met een nieuw album. De vaak in één adem met Jimmy Hendrix genoemde gitaarvirtuoos laat op This Land horen dat hij tekstueel en qua singer/songwriting een ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Eigen ervaring met racisme
De begenadigde gitarist geeft met de titelsong meteen zijn visitekaartje of op dit derde album. Met vlijscherpe teksten en even scherpe en vette gitaarrifs plus een gierende solo schiet de Texaan als een komeet de startblokken in dit bijna zes minuten durende openingsnummer ‘This Land’. (“Nigga run, nigga run / Go back where you come from / We don’t want, we don’t want your kind / We think you’s a dog born”) Na de laatste noten moet je even de stofwolk op laten trekken! Het is meteen ook de meest politiek beladen song waar Clark zijn ervaring met racisme muzikaal uiteenzet. (Fuck you, I’m America’s son / This is where I come from.”) Net zoals op zijn voorgaande albums combineert Clark diverse stijlen met elkaar zoals Blues, Rock, R&B en zelfs een vleugje Reggae (‘Feelin’ Like A Million’) zonder dat het een het ander in de weg zit. Ook mooi dat naast zijn politieke bevlogenheid, zijn bezorgdheid over de situatie in de VS er ook ruimte is voor een schuldgevoel tegenover zijn gezin als hij die omwille van zijn muziekcarrière weer enige tijd achter laat

Vuige Bluesrock
Ook zijn er wat momenten voor rust en bezinning zoals het de diepe soulballad ‘I Got My Eyes On You’ waar de Amerikaan laat horen ook over een falsettostem te beschikken. Met die hoge stem en een vette knipoog naar Prince is daar ‘Pearl Cadillac’, één van de hoogtepunten van dit album. Overigens is er nog een link naar de overleving van deze legenda want Sheila E Horen we haar bijdrage op percussie leveren. Maar veel nummers kunnen we best scharen onder de noemer dampende, rauwe, gemene Bluesrock. ‘Gotta Get Into Something’ komt als een TGV uit je speakers knallen en ook bij ‘What About Us’ kunnen de handschoenen ter bescherming van zachte handen achterwege blijven. Verder is de donkere soul prominent aanwezig bij ‘When I’m Gone’ en weet Clark bij ‘The Governor’ de Blues in al zijn puurheid neer te zetten. Na een klein uur sluit de fenomenale gitarist met de integere ‘Dirty Dishes Blues’ af en neemt hij ons nog één keer mee in zijn muzikale gedachtewereld. Het rustige tempo van het nummer contrasteert heerlijk tegenover de rauwe stem en evenzo klinkende gitaar.

This Land is een fantastisch Bluesrock-album geworden. Waarschijnlijk zal geen van de …… tracks in één of andere populaire hitlijst terug te vinden zijn maar de échte muziekliefhebber zal dit nieuwe album zeker weten te waarderen. Hij zorgt er voor dat de muzikale scheidingslijnen tussen verschillende stijlen als Blues, Rock, Soul en Hip-Hop nog maar flinterdun zijn. Veel luisterplezier.

Gary Clark Jr. live:
15 juni : Bluesfestival Grolloo

Blues / Rock