Gaspard Augé - Escapades

Label : Because Music

2021-07-05 07:00:00 • 2 min lezen

Dance / Elektro / House / Instrumentaal
7,5

Gaspard Augé - Escapades

De Franse muziekscene is misschien niet zo bekend in ons polderlandje maar toch komen er toonaangevende namen uit het land van de Eiffeltoren; denk aan David Guetta en niet in de laatste plaats aan Daft Punk, het gehelmde duo dat wereldwijd furore maakte. Toch kent Frankrijk nog een meer dan succesvol electro/dance duo, nl. Justice, bestaande uit Gaspard Augé en Xavier de Rosnay.

DNA van Justice
Tijdens de pandemie besloot Gaspard Augé zijn eerste soloproject op te leveren: Escapades. Het is zijn debuut als soloartiest en de afgelopen periode waren er al kennismakingen in de vorm van uitgebrachte singles ‘Force Majeure’, ‘HEY!’, ‘Vox’ en ‘Captain’. Een goede luisteraar kan zeker al enkele melodieën herkend hebben tijdens bijvoorbeeld de Frans Grand Prix voor fomule-1. Na een korte introductie met ‘Welcome’ is daar dan ook die leadsingle ‘Force Majeure’ die absoluut over het DNA beschikt dat we ook van Justice kennen; een straffe baslijn en zware synths zorgen dat het vangnet nooit ver weg is. Vervolgens is er het iets luchtigere ‘Rocambole’ met duidelijk jaren ’80 en DISCO invloeden en de BPM’s worden bij ‘Hey’ nog wat verder opgeschroefd. Het koor op de achtergrond zorgt voor een filmisch effect.

Soundtrack
Toch zijn er ook een aantal nummers waarmee Augé waarschijnlijk veel meer een verhaal wil vertellen. Luister maar eens naar ‘Europa’ of naar ’Pentacle’ waar we ook weer dat koor op de achtergrond horen. Verder is een nummer als ‘Captain’ wat luchtiger, ‘Casablanca’ wel heel erg zwierig en ‘Vox’ kan zo maar de soundtrack zijn onder een SF-film. Ook de afsluiter ‘Rêverie’ heeft een wat filmisch karakter en krijgt door de synths een mooie spanningsboog mee. Maar met het uiterst dansbare ‘Belladone’ zorgt de Fransman voor een langere houdbaarheidsdatum.

Onbedoeld ga je de meetlat toch langs die van het werk van Justice leggen en dat moeten we niet doen. Augé varieert met bombastische, filmische composities en hele dansbare tracks waarbij hij toch zijn eigen stempel weet te drukken waarbij de invloed van de jaren ’80 toch altijd wel voelbaar is. Zelfs de uitvouwbare poster die bij het album is ingesloten past in dat tijdsbeeld. Veel luisterplezier.

Dance / Elektro / House / Instrumentaal