2019-07-22 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Post Punk
7

Gauche - A People's History Of Gauche

Het debuutalbum van het uit Washington DC afkomstige collectief Gauche is een feit; met A People’s History Of Gauche geven ze op een authentieke wijze hun visie op de huidige wereld weer.

Een echt DIY-collectief uit Washington DC
De band is eigenlijk een vijftal; Jason P Barnett, Adrienne CN Berry, Mary Jane Regalado, Pearie Sol en Daniele Yandel hebben allemaal individueel een verleden in andere bands maar blijkbaar vinden ze in Gauche iets gemeenschappelijks. Vooropgesteld dat het uitgangspunt is om dansbare muziek te maken weet het vijftal een aantal maatschappelijk kritische onderwerpen te belichten door puntige en scherpe teksten.

Alles is “dansbaar”
De opener ‘Flash’ klinkt nog lekker ongedwongen en springerig waarbij het geluid van de blazers wel doet denken aan de sound van Madness. Vervolgens roet men met ‘Cycles’ de verharding in de maatschappij aan en vliegt men vocaal nogal eens uit de bocht. De liedjes klinken soms op een protestsong of een aanklacht aan onze maatschappij zoals ook ‘Pay Day’ en bij ‘History’ horen we Mary Jane Regalado de discriminatie van vrouwen in onze maatschappij aan de kaak stellen. ‘Copper Woman’ drijft op een stevige baslijn, ‘Rent’ lijkt wel een “live” feestje als we iedereen om Daniele Yandele horen klappen en schreeuwen en met afsluiter ‘Rectangle’ horen we Mary Jane nog één keer vocaal uit halen. Om een beeld te krijgen bij de muziek van deze band waar we absoluut de Punk-invloeden terug horen het advies om naar ‘Running’ te kijken; creativiteit ten top!

Met het debuutalbum laat Gauche horen over een ongekende energie te beschikken. Alles wordt in een vurig tempo neergezet waarbij het lastig is om stil te blijven zitten. Vocaal is het niet allemaal even vloeiende want alle liedjes worden strak en hoekig weggezet waarbij er ook wel eens een valse noot wordt geraakt. Veel luisterplezier.

Pop / Post Punk