2016-03-27 07:00:00 • 3 min lezen

Gavin James - Bitter Pill

Gavin James – Bitter Pill Label: Sony Eindoordeel: 7,5 Gavin James weet zijn album in stijl te eindigen met zijn grote hit uit 2014. “Book Of Love” kreeg veel aandacht en won verschillende prijzen. Als prototype singer songwriter weet de roodharige Ier de mensen stil te krijgen. James treedt daarbij in de voetsporen van Ed Sheeran en James Blunt, die net als James met een gitaar een stadion stil weet te krijgen. James weet met de EP “Say Hello” direct belangrijke prijzen in de wacht te slepen en hierdoor verzorgt hij het voorprogramma van Sam Smith en Sheeran. Het brengt de man dichter tot een groot publiek. Zeker wanneer James ook nog de grote festivals aan doet. Nu scoort hij de hit “For You” en “Bitter Pill” die op dit album staan. De fragile vorm van muziek maken beheerst James goed. Vanuit een akoestische gitaar weet hij de songs klein te houden, maar kan dit ook uitbouwen tot een bandsong en swingend geheel. “Nervous” en “Remember Me “ zijn enkele songs waarin je dit terug hoort. Met de laatste weet hij de gitaar aan de kant te leggen en een emotionele zangpartij op dit nummer te brengen. Voor het piano nummer Coming Home weet hij zijn zus te strikken voor de backing vocals om het zo een familiair karakter te geven. Het is een variërende singer- songwriters album geworden waardoor het prettig is om naar te luisteren. Het blijft niet hangen in een stijl maar James zoekt de grenzen van de kleine (solo) bezetting op. Van een klein piano liedje als “22” en “The Book of Love” tot “Two Hearts”, een volledig popnummer met band. Prima album!