Gayla Bisengalieva - Aralkum

Label : One Little Independent Records

2020-09-28 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Instrumentaal
7,5

Gayla Bisengalieva - Aralkum

Ooit was het Aralmeer, gelegen op de grens tussen Kazachstan en Oezbekistan, één van de grootste meren op onze aarde. Door overvloedige irrigatie door de mens, met name door de Sovjet Uni in de jaren ’60, is het meer grotendeels opgedroogd en staat het nu bekend als de Aralkumwoestijn. Dit verhaal vormt de achtergrond voor het album Aralkum van de in Londen woonachtige Brits-Kazachstaanse Galya Bisengalieve.

Drie Fases
Dit verhaal wordt door Galya verteld in een zestal instrumentale tracks, verdeeld over drie fases die ze zelf omschrijft als “Pre-disaster, Calamity en Future”. De violiste en componiste Galya opent het album met de titelsong en laat haar viool duidelijk spreken in een wat duistere, ambientachtige muzikale soundscape. De duisternis die de teloorgang van dat prachtige Aralmeer weergeeft krijgt verder vorm in het onheilspellende ‘Moynaq’ waar de wisselwerking tussen elektronica en de contrabas een wonderbaarlijk effect heeft. Want dat is wel de kern van dit album; het gebruik van drone-achtige soundscapes die gecombineerd worden met de nodige elektronica én de neoklassieke elementen.

Duisternis
Galya Bisengalieve is naast violiste ook componiste en bracht eerder 2 EP’s uit (One en Two uit 2018 en 2019) maar was ook actief binnen het klassieke repertoire door haar rol in het London Contemporary Orchestra en haar werk met namen als Steve Reich en Laurie Spiegel. Het instrumentale en wat experimenteel album heeft vooral die deken van beklemmende duisternis over zich met ‘Kantubek’ als hoogtepunt. Maar overal horen we die wisselwerking tussen de door Galya gebruikte elektronica en de klassieke elementen want ook het deel waarmee ze de toekomst wil benaderen klinkt met ‘Kokaral’ en ‘ Zhalanash’ niet echt zonnig.

Het verhaal achter deze plaat zorgt natuurlijk voor een diepere betekenis maar dit album zou ook zonder deze achtergrond beklijven. Overigens is de albumcover een door de NASA beschikbaar gestelde foto van dit Aralmeer. De composities, die mede door de droneachtige soundscapes voor een mooie, adembenemende luisterervaring zorgen, kunnen ook als een soundtrack voor een spannende film over het einde van de wereld kunnen dienen. Veel luisterplezier.

Electronic / Instrumentaal