2016-02-28 07:00:00 • 12 min lezen

Ge Reinders - Plat & Songs For Tony

Ge Reinders Solo – Plat & Songs For Tiny Label: Vof Liedjes Eindresultaat: 7

In Drenthe hebben ze Daniel Lohues maar in Limburg is er naast Rowwen Heze de singer- songwriter Ge Reinders. De Nederlanstalige zanger is vooral bekend om zijn liedjes in het Limburgs. Wanneer hij met de theater mensen Toon Hermans en Lenette van Dongen werkt, komt Reinders met het liedje “Bloasmuziek”. Het wordt een klassieker in het Limburgs en Reinders scoort nog ieder jaar met dit nummer in de top 2000. Samen met Rita Coolidge neemt Ge een duet op en tourde met Sieb van de Ploeg als theaterduo.

Inmiddels heeft Reinders gedacht om het zelf te ondernemen. De inspiratie om een Limburgstalig album te maken werd gevonden in de drank, vrouwen en de bambi ogen. “Noe Begriep Ich ‘t”, “Kop”, “Waem Had Ooit Gedach?” en “Loat Os Drinke” zijn mooie liedjes met een verhaal. Wanneer Reinders komende tijd het theater in gaat zal hij wellicht het verhaal belichten.

Inmiddels weet Ge een stapel liedjes te produceren in het Engels. Zijn zangtaal waarmee hij ooit begon. Deze popsongs zijn geschreven met het idee om ze te laten inzingen door Tony Wille, de blonde zangeres van de band Pussycat. Wanneer Tony aangeeft geen zin te hebben in het opnemen en alles wat er bij komt kijken, besluit Reinders de songs zelf in te zingen.

Het album “Songs For Tony” is vooral krachtig van aard. De popsongs staan haaks op het album vol verhaalsongs met een zangstem van een lach en een traan. Dit is direct en recht voor zijn raap. “Come On” doet zelfs denken aan de oude Rolling Stones. Hoewel er gebruik gemaakt wordt van de akoestische gitaar en country gitaar verliest het de power dat het nummer heeft. Het is een terugkerend probleem, al zijn de songs “Forever”, “One Day A Week” en “One Man” goed als gezellig te bestempelen. Het is knus en herkenbare teksten, aanstekelijke deuntjes etc. al mist de powerful gitaar in de songs om net even dat extra te geven. “One Man” en “Someone Should Mow The Lawn” zijn kleine liedjes die beter uit de verf komen. Het vertellen zit Reinders in het bloed. Of het nu in het Limburgs of Engels is, hij neemt je mee in het verhaal.

Ge Reinders is de komende tijd te zien in diverse theaters

4 maart Oosterpoort te Groningen 10 maart Lux te Nijmegen 11 maart Parkstad te Heerlen 12 maart Stadsschouwburg te Sittard 19 maart Odeon te Zwolle 25 maart Musis te Arnhem 27 maart Cafe Schippers te Eemnes etc