Geri van Essen - Cleaned The Windows

Label : Tiny Room Records

2021-05-01 07:00:00 • 3 min lezen

Dreampop / Folk / Singer-songwriter
7,5

Geri van Essen - Cleaned The Windows

De Nederlandse Geri van Essen is al jaren woonachtig in Londen om haar muzikale droom na te leven. In 2018 maakten we kennis met haar betoverende stemgeluid toen ze het minialbum A New Hiding Place uitbracht maar het is natuurlijk prachtig dat juist het Nederlandse label Tiny Room Records haar eerste volwaardig album met de titel Cleaned The Windows uit brengt.

Niet probleemloos
Cleaned The Windows werd grotendeels opgenomen in haar appartement in East End in de Britse hoofdstad en op dit nieuwe album horen we niet alleen haar innemende stem maar horen we haar ook op gitaar, piano en doet ze zelfs wat percussiewerk. Overigens ging het opnameproces niet helemaal van een leien dak maar talkpoeder over de piano, kapotte microfoons en andere technische malheur konden Geri niet doen stoppen. Al snel wordt duidelijk dat we naar een album luisteren met tijdloze liedjes die wat “vintage” klinken met hier en daar een doorklank naar de jaren ’70 en een hoog Folk gehalte. De stemmige opener ‘Two Strangers’ is hier een mooie opmaat voor en nogmaals wordt bevestigd dat Geri een uitzonderlijk mooie stem heeft.

Melancholiek
De meeste nummers zijn rustig te noemen en gaan vaak over universele thema’s; smaakvol, intiem en zo nu en dan klinkt de Nederlandse breekbaar. De mooie ballad ‘Spelling Lonely’, het met blazers omgeven ‘For The Singing’ en het prachtig “klein” gehouden ‘In The Morning' zijn hier mooie voorbeelden van. In de begeleiding van Geri is labelbaas en alleskunner Stefan Beuer belangrijk en we horen hem dan ook op gitaar, piano en hier en daar als backing vocalist. Met het tijdloze ‘23/32’ keert ze terug naar de basis en dit kleine Folkachtige liedje krijgt door de aanwezige viool een wat melancholiek karakter, een kenmerk dat we toch wel als rode draad door het album herkennen. Dat wat mistroostige gevoel herkennen we ook bij ‘A New June’, waarbij de backing vocals dat gevoel nog eens versterken. Een enkele keer krijgt het album wat meer vaart zoals bij ‘I Waved, You Waved’ met een mooi orgeltje en prima gitaarspel van Breuer waarmee dit één van de beste nummers van het album is. Ook de afsluiter ‘Words’ heeft een wat rijker instrumentarium waardoor dit dreampop-achtige nummer ook echt blijft hangen.

Tien mooie smaakvolle luisterliedjes vormen de verpakking van dit tweede album Cleaned The Windows van Geri van Essen waarmee ze haar talent simpelweg onderschrijft. Enige puntje van kritiek de nummers veelal in hetzelfde muzikale spectrum bevinden en een wat meer uptempo nummer als ‘I Waved, You Waved’ echt een uitzondering is. Verder een meer dan geslaagd tweede album dat smaakt meer. Veel luisterplezier.

Dreampop / Folk / Singer-songwriter