Giant Sand - Ramp (Re-issue)

Label : Fire Records

2020-07-22 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Rock
8,5

Giant Sand - Ramp (Re-issue)

Giant Sand is zo’n band waarvan iedereen wel eens ooit gehoord heeft. Al was het maar vanwege de grote inspirator van de band, Howe Gelb. Hun muziek wordt vaak geassocieerd met de atmosfeer van die zuidelijke staten van de VS waar het zo schroeiend heet kan zijn. Ramp, één van de albums uit begin jaren ’90 krijgt nu een bijzondere re-issue met bonus-cd.

Americana
Gelb heeft door de jaren heen een muzikale ontdekkingstocht gemaakt, zowel solo als met zijn bands. Uit Tucson, Arizona komt Giant Sand, de band die door de jaren heen talrijke bezettingen heeft gekend maar eigenlijk is Gelb altijd de persoon geweest waar het om draait; hij is het creatieve brein achter de band uit dat zuidelijke deel van de Verenigde Staten met staten als Arizona, Texas, New Mexico waar in de jaren ’80 en ’90 het genre Americana ontstaat. Giant Sand is een van die bands die dit genre omarmt maar evengoed geassocieerd wordt met Alt-Country, Roots Rock.

Veelzijdigheid
Ramp, dat oorspronkelijk in 1991 uitkwam, wordt als een belangrijk album uit de rijke discografie van de band gezien en toont de veelzijdigheid van Gelb. Het heeft een aantal heerlijke Roots-rockers zoals opener ‘Warm Storm’, ‘Romance Of Falling’, ‘Patsy’s Blues en ‘Always Horses Coming’. Nummers die zo nu en dan lekker ruig klinken en waarbij de gitaren spreken! Maar Ramp is veel meer dan die stevige songs. Luister maar eens naar de cover van Jim Reeves onvervalste “crooner” ‘Welcome To My Word’ met een bijdrage van Pappy Allen. Maar ook met een track als ‘Anti-Shadow’ kleurt de band aangenaam buiten de lijntjes, met het korte ‘Jazzer Snipe’ wanen we ons in een Jazzcafé en ‘Neon Filler’ is een aangename piano-popsong zoals we ze kennen van Lou Reed. Natuurlijk mag Country niet ontbreken en met ‘Seldom Matters’ schotelt Gelb ons een meer klassieke Country-song voor terwijl we met ‘Nowhere’ het gevoel hebben in een kroeg staan.

Calexico
Hoe divers maar evengoed veelzijdig het gezelschap Giant Sand in die periode was blijkt wel uit het feit dat destijds John Convertino op drums en Joey Burns (Contrabas) deel uit maakten van de band. Later gingen ze samen verder en hadden en hebben ze nog steeds succes als Calexico. Ook horen we op Ramp de ex-vrouw Paula Jean Brown op bas die ook nog kort lid was van The Go Go’s. Ramp heeft al eens een keer een heruitgave gehad maar deze editie is toch wel speciaal omdat er ook een bonus-cd bij zit met materiaal uit 1991; de Mad Dog Sessions uit 1991. Zeven nummers die Howe Gelb, John Convertino en Joey Burns op 30 januari 1991 live spelen in deze studio’s in Venice Beach.

Deze nieuwe uitgave is een must-have voor alle fans. Helemaal afgestoft en opgepoetst en nog eens voorzien van een boekje met inner-lines geschreven door Mojo’s Dave Henderson is dit een mooie uitgave. Maar ook voor diegene die Giant Sand nog niet goed kennis is dit een piekfijne release om aan te schaffen want de muziek heeft nog niets van zijn glans verloren en klinkt nog steeds eigentijds. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Rock