2016-03-31 07:00:00 • 4 min lezen

Giants - Break The Cycle

Giants – Break The Cycle

Label: Holy Roar

Eindoordeel: 6/10

Metaalmoeheid

De punk en hardcore scene lijdt al een aantal jaren aan behoorlijke metaalmoeheid. Het wachten is dan ook op the next best thing en dat is dan ook hoe het Britse Giants zich op hun debuutalbum ‘Break The Cycle’ wil manifesteren. Aan energie in ieder geval geen gebrek, want opener ‘Underachievers’ laat in ongeveer 2,5 minuut exact horen waar de band voor staat en dat is eigenlijk een soort van punky versie van Linkin Park, maar dan zonder de elektronica. Want we hebben de schreeuwende zanglijnen gevolgd door de poppy en melodieuze “whohohoho” koortjes. Wel klinkt Giants iets meer hardcore dan hun Amerikaanse tegenhangers en staan er op dit album in de verste verte geen kandidaten voor singles (al doet ‘All Our Enemies’ een sympathieke poging daartoe).

Eenvormig

Onder de streep is dit echter een album dat ernstig lijdt aan eenvormigheid. Halverwege de plaat lijkt de band simpelweg alles te hebben gezegd wat ze te zeggen had en gaan de mannen op herhaling. De titeltrack heeft dan weliswaar nog een paar sterke riffs in de aanbieding, maar ‘Misguided’ en ‘Resignation’ zijn in opzet vrijwel tweelingbroers van elkaar en zij zijn niet de enigen hier. Dat is allemaal nog een beetje te billijken omdat dit een debuut is, maar ik kan me ergens niet indenken dat de band zelf (of anders de A&R manager van hun label) dit euvel niet opgevallen is. Er zitten best goede ideeën verwerkt in de afzonderlijke nummers (het intermezzo in ‘It’s Not All Bad News’ bijvoorbeeld), ze worden alleen redelijk stelselmatig op eenzelfde manier afgemaakt. En dat maakt de luisterervaring er geen betere op. Jammer, want ergens onder dit alles zit potentie.

Geen album

Uiteindelijk had dit geen album maar een EP moeten worden. Zes nummers, meer niet. Het had de band de tijd gegeven om nog iets meer te zwoegen op de arrangementen en wellicht verderop in het jaar met een meer divers geluid op een volwaardig album op de proppen te komen. ‘Break The Cycle’ is nu een album dat in haar titel een intentie weergeeft die in de verste verte niet nagekomen wordt. De band zit stevig vast in haar eigen cyclus, zo blijkt. Alleen afsluiters ‘Evergreen’ en ‘I’ve Been Low’ doen nog wat hun best om de kentering te keren en slagen daar slechts ten dele in. Dus, nee, dit is niet the next best thing. Dit is een goedbedoelde poging van een band die nog een lange weg te gaan heeft.

Eindoordeel: 6/10