2015-10-03 07:00:00 • 5 min lezen

Girls Names - Arms Around A Vision

Girls Names – Arms Around A Vision

Label: Tough Love

Eindoordeel: 7,5/10

Back To The 80’s

Het lijkt een trend, daar aan de overkant van de wateren, om muzikaal stevig terug te keren naar de tijd dat new wave en post-punk hoogtij vierden aan het begin van de jaren ’80. De Ierse band Girls Names doet ook niet veel anders op hun vierde plaat, ‘Arms Around A Vision’, waardoor we komen te zitten met een album dat in haar geheel ogenschijnlijk een anachronisme is en dat niets toevoegt aan wat we al niet genoegzaam kennen. Niet dat de band zich er met een Jantje Van Leien afmaakt overigens, want het geheel wordt wel degelijk catchy en kundig aan de man gebracht. Het is gewoon dat bij de eerste vier nummers, nu ja, we kennen dit onderhand wel. Pas bij nummer 5, ‘Chrome Roses’, ontstaat iets wat z’n best doet te deviëren van wat de Joy Division’s van deze wereld al veel eerder deden en gaat uw recensent voor het eerst rechtop de stoel zitten. Krautrock wordt hier namelijk door de mix gegooid en meteen krijgt de muziek een veel meer ruimtelijke dimensie. En gelukkig houdt de band er vanaf dat moment de spanning wel goed in.

Spanning

‘A Hunger Artist’ is pompend en stuwend om precies de juiste redenen en is zo’n track waarbij je, al dansend, helemaal in een soort van ouderwetse new wave trance weet te geraken. De band speelt hier heel goed met sferen en de holle productie die de gehele CD kent werkt hier compleet in het voordeel van de mannen. Ronduit spannend is ‘Malaga’ dat veel te kort duurt met z’n doemige klanken en intense sfeeropbouw en dat op zijn beurt weer over gaat in het drukke ‘Dysmorphia’ dat in de titel veel goeds belooft maar helaas muzikaal weinig indruk achterlaat. Beter is dan weer ‘Exploit Me’ dat weliswaar nogal wat Joy Division invloeden heeft (met name vanwege het orgeltje) maar dat sfeertechnisch gewoon erg goed uitgewerkt wordt vanwege het stuwende bass-werk en een ingetogen gehouden zanglijn. Ook dit nummer voelt weer te kort aan overigens en dat euvel recht de band in de laatste twee nummers (‘Take Out The Hand’ en ‘I Was You’) die beiden hun tijd nemen om op te bouwen en die daardoor alleen maar sterker zijn.

Betere tweede

Het is jammer dat de band zo zwak opent op dit ‘Arms Around A Vision’ want hoe sterk ze in essentie eigenlijk is bewijst ze met verve in de tweede helft. Die helft tilt het album dan ook stevig uit boven de rest van haar soortgenoten en maakt dat Girls Names een naam wordt om goed rekening mee te houden in de toekomst. Hopelijk bouwt ze dan voort op het spelen met spanningen want daarin lijkt haar grootste kracht te zitten. Nu nog binnen een palet van post-punk maar, wie weet, in de toekomst nog iets verder uitgebouwd naar een stijl waarop ze volledig haar eigen stempel zal weten te drukken. De elementen daarvoor zijn in ieder geval volop aanwezig op deze plaat en doen veel goeds beloven. Een ieder die met weemoed terugdenkt aan de tijd dat het compleet not done was om te glimlachen op de dansvloer en die nog een warm plekje in het hart heeft voor acts als Bauhaus, Joy Division en Siouxie And The Banshees heeft er met Girls Names een, eh, naam bij die niet zal misstaan in het illustere, eigen platenrekje.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 7,5/10