2015-02-06 07:00:00 • 5 min lezen

Glossy Jesus - The Hunt

Label: Sonic Rendezvous Eindoordeel : 7,5

Afgelopen week was daar eindelijk de release van The Hunt, het album van Glossy Jesus. Na het ongeluk van zanger/gitarist Maarten van den Hoonaard in 2013 besloot de band de release uit te stellen. De lastige revalidatieperiode werd gebruikt om het album verder te perfectioneren. Nu is het dan eindelijk zover en 8 februari is de albumpresentatie in Paradiso.

The Album Het album trapt af met ‘The Heat And The Cold War’, een lekker uptempo indierocknummer dat ondanks alle tempowisselingen en laagjes toch keurig binnen de onzichtbare lijntjes blijft. Daarna blijft de band je verassen want van den Hoonaard en consorten nemen je toch wel mee op een aardige muzikale reis. Het lekker funky klinkende ‘A Hello To Arms’ is zo’n exponent van die ontdekkingsreis; het doet je terugdenken aan de sfeer die ‘Dreadlock Holiday’ van 10CC in de jaren ’80 opriep. Opzwepend, bijna springerig is daarentegen weer een omschrijving dat je ‘Art Student’ kunt meegeven terwijl Glossy Jesus met ‘September’ laat horen dat ze ook het rustigere werk niet schuwen; een heerlijk meeslepende melodie waarbij Tessa Douwstra de tweede stem voor haar rekening neemt.

‘War’ Na het eerder genoemde rustpunt ‘September’, zo halverwege het album, neemt de band weer nadrukkelijk de indie-handdoek op. Het thema oorlog dat als een rode draad door de teksten loopt is bij ‘Like Chamberlain’ weer nadrukkelijk aanwezig. Het is één van de absolute hoogtepunten van het album door de sterke dynamische compositie en het heerlijke gitaarspel. Ook ‘Paralyzed’ verdient een vermelding want ook dit sterke nummer valt op door de vele tempowisselingen. Op het einde wordt het album stijlvol afgebouwd door ‘Stay In Pitch’, de opzwepende indierocktrack ‘Spent’ en de prachtige ballad ‘Old Friends In New Situations’.

Eindoordeel De Leidse formatie Glossy Jesus is er klaar voor. Een album dat het kleurenspectrum van de indiepop prima op zijn plaats is. Maarten van den Hoonaard, Xavier Baudet (basgitaar), Maarten Stuifbergen (keysboard/zang), Tiuri van der Drift (Drums) en enkele speciale gasten hebben een album gemaakt dat bijna het uur vol speelt en kwalitatief de Nederlandse grenzen zal ontstijgen. We hebben er weer een Nederpopband bij! Veel luisterplezier.