Ijzersterk nieuw album voor Godspeed You! Black Emperor

2017-10-20 07:00:00 • 3 min lezen

Instrumentaal / Rock
8

Godspeed You! Black Emperor - Luciferian Towers

GY!BE is terug. Juist. Het duistere Canadese postrock collectief Godspeed You! Black Emperor is terug met een nieuwe plaat Luciferian Towers. De band die op hun eigenzinnige wijze al sinds de jaren ’90 ons verrast met weids uitgesponnen instrumentale stukken heeft op dit nieuwe album een viertal tracks neergezet die ons weer meenemen in hun duistere en schaduwrijke blik over de wereld.

Label : Constellation Records / Konkurrent

Het geheel is weer duister en overweldigend
Pulserende drones komen je verbeeldingswereld invliegen in ‘Undoing A Luciferian Towers’, één van de twee (relatief) korte tracks op het album al tikt nog bijna de acht minuten aan. Op de achtergrond wordt het tempo door drums aangegeven waarbij op de voorgrond de synths en gitaren om de meeste aandacht vragen. Tussen al dat catastrofale geweld horen we gaandeweg blazers die de diepste angsten die in ons schuilen nog verder accentueren. Vervolgens is daar het drieluik ‘Bosses Hang’ dat de eerste vier minuten écht een postrockkarakter vertoont om daarna op een vloeiende wijze over te gaan naar deel II dat nóg intenser klinkt. Vooral het repeterende karakter van drums, gitaren, synths en strijkers is overweldigend. Ook bij ‘Fam/Famine’ start GY!BE met een opener waarbij de violen prominent aanwezig zijn en weet op eigenwijze dit nummer een wat klassiek karakter mee te geven.

Destructief wereldbeeld
Bij het vierde nummer ‘Anthem For No State’ slaat misschien even de verwarring en verbazing toe. Prachtig vioolgeluid en subtiele snaaraanrakingen. Hoe past dit in het plaatje van een tekst als “informed by the following grand demands: an end to foreign invasions; an end to borders; the total dismantling of the prison-industrial complex; healthcare, housing, food and water acknowledged as an inalienable human right; the expert f*****s who broke this world never get to speak again.” Maar ook nu is het collectief in staat om subtiel minutenlange passages vloeiend te combineren  als ware het vloeibare elementen. Na een kleine zes minuten zijn de lieflijk en sprookjesachtige violen getransformeerd naar schurende gitaren en synths. De destructie van de aarde wordt weer op hun eigenwijze in beeld gebracht. Deze muzikale wereldreis door hel en verdoemenis krijgt in de laatste zes minuten een ware climax waarbij het collectief in crescendo nog eens laat horen waartoe het in staat is. Waarschijnlijk eindigt een dergelijk nummer (een kleine 14 minuten!) of compositie bij de meeste bands tot een kakafonie van geluiden, bij GY!BE zou ik het willen omschrijven als KUNST.

Laten we vooropstellen dat Luciferian Towers niet echt vernieuwend is. Het is herkenbaar en het DNA van GY!BE is niet alleen hoorbaar maar ook voelbaar. Het muzikale collectief dat naast drums, gitaren ook strijkinstrumenten in zet levert weer een prachtplaat af. Het is duister, destructief maar bovenal boeiend waarbij het weer verbazingwekkend is hoe de band tot dit soort composities komt. Een plaat die niet voor alle momenten van de dag geschikt is. Ben benieuwd hoe dit live eruit gaat zien en klinken. Veel luisterplezier.

Godspeed You! Black Emperor Live
2 november; Paradiso, Amsterdam

Instrumentaal / Rock