2016-05-27 07:00:00 • 7 min lezen

Gold Panda - Good Luck And Do Your Best

Label : City Slang / Konkurrent Eindoordeel : 7

Onder artiestennaam Gold Panda komt de Britse producer Derwin Schlecker nu met zijn vierde album Good Luck And Do Your Best. Zoals we van hem gewend zijn brengt hij een combinatie van ambient house met dansbare ritmes en dat allemaal in een tempo dat we best als “mellow” kunnen benoemen.

Ervaringen van twee reizen naar Japan worden in Good Luck And Do Your Best verwerkt Voor dit laatste album, dat vanaf vandaag in de winkels ligt, heeft Gold Panda zich laten inspireren door de Japanse cultuur. Schlecker reisde de afgelopen jaren enkele malen naar Japan, waarvan de laatste keer met de fotograaf Laura Lewis. Oorspronkelijk was de trip bedoeld om documentaire materiaal te verzamelen maar zoals zo vaak in het leven lopen dingen anders. Een aantal “geluidsopnames” die hij o.a. maakte in Kyoto en Hiroshima zijn nu verwerkt als samples of zijn door de beats heen waarneembaar. Op een nummer als ‘Time Eater’ zijn de Japanse invloeden duidelijk voelbaar. Overigens komt Gold Panda net als Caribou uit op het onafhankelijke Berlijnse label City Slang.

Nummers worden laag over laag gevormd Een schoolvoorbeeld van hoe Gold Panda werkt is bijvoorbeeld ‘Autumn’. Vanuit een enkele elektronische noot die klinkt alsof je naar vinyl luistert, wordt laag na laag en instrument na instrument toegevoegd. Zo nu en dan slaat de melodie een noot over waardoor het geheel nét dat beetje extra glans krijgt. Ook is hij prima in staat een bepaald gevoel aan zijn muziek mee te geven. Zo klinkt ‘Chiba Nights’ bijna tropisch terwijl ‘Pink And Green’ door zijn keuze van instrumenten en samples iets betoverends krijgt. Alleen het zeer vlakke, monotone en rustige ‘Unthank’ valt wat uit de toon. Afsluiter ‘Your Good Times Are Just Beginning’ is misschien wel het hoogtepunt van het allemaal vanwege de complexiteit, de wisselende ritmes en de keuze van de piano en de blazers die prominent aanwezig zijn en het geheel een lekker warm gevoel geven.

Eindoordeel Mooi dat het element reizen voelbaar is in muziek. Gold Panda slaagt er op Good Luck And Do Your Best in om de oriëntaalse invloeden, en dan specifiek de Japanse, terug te laten komen. Naar eigen zeggen had Japan veel roze en groene kleuren tijdens zijn reizen. Om dat te herkennen is lastiger maar je hebt een kleine 45 minuten de tijd om dat uit te vogelen. Veel luisterplezier.