2016-07-08 07:00:00 • 5 min lezen

Golden Earring - Five Zero At The Ziggo Dome

Golden Earring – Five Zero at the Ziggo Dome Label: Universal Eindoordeel: 8,5

Wanneer je 50 wordt is het tijd om een feestje te vieren. Met die gedachte gaat de oudste band in originele bezetting, van de wereld een feestje geven in de hoofdstad met bijna 18.000 personen. Terecht dat dit gevierd mag worden. Golden Earring is een belangrijke act voor de Nederpop geweest en misschien nog steeds. Dat men nooit de popprijs heeft gewonnen is een wonder, maar verder heeft men alle prijzen binnen. De show is geeft een mooi overzicht van de 50 jaar. Vanaf de droom om ooit een lp te maken tot wat er nu ligt. De show kent geen chronologische volgorde van hits, maar is een heerlijke afwisseling van “Back Home” via “Long Blond Animal, het nieuwe “Je Regrette”, van de laatste The Hague ep, naar “The Devil Made Me Do It”. Een akoestische set wordt met “Another 45 Miles” ingeluid. “The Naked Truth” albums zijn een hoogtepunt voor de band waardoor men de theaters in dook. De grote podia en festivals bleven ze doen en daardoor werd het een allround rock band. Hits heeft men in overvloed. Van de kleine hits als “Turn The World Around” tot de klassiekers “Radar Love”, “Twilight Zone” en “When The Lady Smiles”. Iedereen herkent deze songs wanneer dit uit de speakers galmt. Niet alleen de hits zijn van grote klassen, ook het minder bekende oldies waaronder “She Flies On Strange Wings”, “Heartbeat” en “Kill Me (Ce Soir)” zijn nog steeds wonderschoon. Een prachtige cd dat het 50 jarige jubileum van Golden Earring afsluit en een mooi overzicht door de tijd geeft. Dat deze heren nog niet zijn afgeschreven is meer dan terecht. Menig band zou zo willen klinken en terecht dat dit nog steeds een van de beste acts van Nederlandse bodem is.