2017-01-16 07:00:00 • 7 min lezen

Gotthard - Silver

Gotthard – Silver Label: PIAS Eindoordeel: 8

De Zwitserse hardrock band Gotthard kent in hun 25 jarig bestaan vooral veel glammer en glitter. De rockband weet met bijna alle albums in Zwitserland de hitlijsten te veroveren. Het edelmetaal hangt aan alle albums en dat zal vast ook voor het nieuwe album “Silver” gaan gelden. Toch kent Gotthard een donkere bladzijde in hun bestaan. Wanneer zanger Steve Lee in 2010 zijn droom achterna gaat en met een groep vrienden op een Harley door USA wil rijden. Op een regenachtige dag wordt de pauze houdende groep verrast door een vrachtwagen in de slip raakt. Pakt enkele motoren in de slip mee en hierbij wordt Lee geraakt door een van de motoren. Uiteindelijk heeft Lee het na de reanimatie niet gered. Gotthard komt in 2012 met het album “Firebirth” waar Nic Maeder de vocalen voor zijn rekening neemt. De zanger doet het goed en band kent een succesvol vervolg. Met “Silver” weet de band hun fans weer te verwennen met vooral heerlijke rock wat in de lijn ligt van de Amerikaanse rock acts a la Bon Jovi. Met “Not Fooling Anymore” en “Miss Me” weet Gotthard de popsound in de rock te vinden en zijn het hitgevoelige songs voor de Amerikaanse markt. Helaas krijgen we dit in Nederland te weinig op de radio, waardoor fans andere middelen moeten aangrijpen om op de hoogte te blijven van deze melodieuze rock. Toch weet Gotthard ook nog heerlijk stevig te rocken met het “Silver River” en “Tequila Symphony no. 5”. Het is duidelijk dat deze band veel in hun mars heeft en te weinig op de Nederlandse podia staat. Dit album is tenminste verkrijgbaar om lekker van te kunnen genieten.