2014-12-26 07:00:00 • 6 min lezen

Gov't Mule - Dark Side Of The Mule

Gov’t Mule – Dark Side Of The Mule

Label: Mascot Records

Eindoordeel: 8/10

Halloween

Alhoewel dit ‘Dark Side Of The Mule’ van de Amerikaanse jamband Gov’t Mule wordt aangeduid als een nieuwe CD, is het echter een registratie van het legendarische Halloween concert uit 2008 dat in het bootleg-circuit nogal vermaard was. Het is daarom een goede zaak dat Mascot Records dit album alsnog officieel released zodat ook een ieder die geen toegang heeft tot de wereld van de illegale opnames kan genieten van al dit moois. Zoals de titel al doet vermoeden tackelde de band gedurende dit optreden diverse tracks van Pink Floyd, maar ook eigen nummers en een cover van The Grateful Dead komen hier voorbij. De release komt in twee smaken: een enkele CD met daarop alleen het Floyd materiaal en een deluxe edition met daarop het gehele concert verspreid over drie CD’s en een DVD. Deze laatste versie recenseren we hier

Klasse

Gov’t Mule is natuurlijk een live band van jewelste.  Dat hoor je op deze CD’s nog het meeste in de nummers die uit het repertoire van de groep zelf komen. Lange, uitgesponnen jams zoals ze dat ook deden in de jaren ’70. Spannend ook en bijna uit z’n voegen knallend van de muzikaliteit. In die zin is men met het materiaal van Pink Floyd een stuk minder vrij want de Mule blijft keurig binnen de lijntjes kleuren. Voor een deel komt dat door de keuze van het materiaal (vrijwel allemaal uit de tijd dat Floyd zelf het jammen al wat achter zich had gelaten en wat meer de omlijnde songstructuren in dook) maar wellicht ook door het gevoel van de band zelf dat men niet al te zeer mocht rotzooien met wat in principe toch wel “heilige grond” is. Alleen gitarist Warren Haynes gaat zichzelf goed te buiten aan de oorspronkelijke solo’s van David Gilmour en doet dit op geheel eigen wijze en zonder genadeloos op z’n smoel te gaan. Zelfs de moeder aller gitaarsolo’s (Comfortably Numb) blijft in zijn handen legendarisch. Als je het over zichzelf niet verloochende klasse hebt! De rest van de band kwijt zich ook uitstekend van haar taak waardoor het geheel een echt feestje wordt in plaats van een plaatsvervangende schaamte opwekkende karaoke-coverband vertoning.

Vis In Het Water

Maar ook al heeft de band hoorbaar plezier in het spelen van de nummers van Floyd, het zijn toch met name de eigen nummers die hier het meeste beklijven waarbij de rest met name bonus is. Dit alles maakt ‘Dark Side Of The Mule’ tot een heerlijk staaltje classic rock in de beste zin van het woord en een live-plaat die liefhebbers van Pink Floyd, The Allman Brothers en sowieso fans van jaren ’70 rock blind kunnen aanschaffen.

Eindoordeel: 8/10