2015-03-17 07:00:00 • 12 min lezen

Gov't Mule - Stoned Side Of The Mule

Gov’t Mule – Stone Side of the Mule Label: Provogue Eindoordeel: 7,5

Gov’t Mule is voor een grote schare fans een must om deze act te introduceren bij de muziekliefhebbers die er nog nooit van gehoord hebben. De Southern Blues rock is de leidraad waarmee deze act de harten van veel liefhebbers heeft veroverd. Geleidelijk aan kreeg de band hun naamsbekendheid. Niet onbelangrijk, omdat dit een side project was van The Allman Brothers bandleden Warren Haynes en Allen Woody. Met Matt Abts als drummer was het trio compleet.

Goverment Mule is een ezel dat de regering van arme landen, schenkt aan de boeren. Hierdoor kan men het land bewerken en hun leven mee opbouwen. De naam wordt door de heren afgekort tot Gov’t Mule en door de fans tot Mule. Naast hun geweldige albums staat de band bekend om hun optredens. Hierbij schuwt de band niet om covers te spelen en hier een eigen draai aan te geven. Zeker de ruimte die Haynes neemt resulteert in lange meeslepende solo’s of wijkt men uit naar een andere muziekstijl. Wanneer in augustus 2000 Woody komt te overleiden, gaat de band door. Als eerbetoon wordt de tour “Smile half mast tour” genoemd. Diverse bassisten en toetsenisten spelen als gastmuzikanten mee op tour of album. Uiteindelijk wordt Andy Hess de vaste bassist en Danny Louis toetsenist.

Wanneer de band op halloween in philadelphia de traditie voortzet om een gehele cover set te spelen, wordt dit een thema op zich. Zo speelt men een set van twee uur met volledige Rolling Stones covers. Van deze concerten is “Stoned Side of the Mule” een verzameling van songs waar de fans al enige jaren naar hebben uitgekeken. De nummers zijn niet allen identiek aan het origineel maar zeker geniaal uitgewerkt tot heerlijke blues rockers, waaronder “Wilde Horses” en “Can’t You Hear Me Knocking”. Maar ook de hits Paint it Black Angie en Under My Thumb passeren de revue. Uitdagender zijn de minder voor de hand liggende Stones songs “Slave”, “Shattered” en ”Monkey Man” waar de heren van Gov’t Mule zich heerlijk op uitleven.

Het album is eind vorig jaar op cd verschenen maar op Recordstore Day 18 april, is het voor het eerst op vinyl te krijgen.

Gov’t Mule staat 2 mei Oosterpoort te Groningen 3 mei De Cultuur Boerderij te Zoetermeer