Graham Bonnet Band – Meanwhile back in the Garage

Label: Frontiers rec.

2018-07-18 07:00:00 • min lezen

Melodic Rock
7,5

De Engelse rockzanger Graham Bonnet is net als Glenn Hughes een zanger die altijd in de schaduw staat van hun band waar ze furore mee maakten. Voor Hughes was dit Deep Purple en komt met zijn nieuwe band BCC (met Joe Bonamassa) weer in de picture. Voor Bonnet was het Rainbow waar hij hun hit Since You’ve Been Gone heeft ingezongen. Toch weet Bonnet elke keer weer met een goede band op de buhne te komen. Michael Schenker Group, Alcatrazz met Yngwie Malmsteen en later Steve Vai en Impellitteri waren allemaal top acts wanneer Bonnet de zang voor zijn rekening neemt.

Inmiddels weet Graham Bonnet met zijn band de podia regelmatig onveilig te maken. Tegelijk weet hij met zijn side projecten en uitnodigingen bij o.a. de bovenstaande bands als gast aan te schuiven.
Maar het liefst wil hij zijn eigen songs vorm geven. Ondertussen in de garage speelt hij met zijn band de sterren van de hemel.

Dit album is dan ook een juweeltje en sluit naadloos aan bij de Vai periode van Alcatrazz. ‘The House’, ‘Long Island Tea’ en het heerlijke openingsnummer en titeltrack doen erg denken aan deze periode. Het is ook niet zo vreemd, omdat Jimmy Waldo tekent voor de productie en de toetsen roert. Steeler gitarist Kurt James staat op de plaat als gitarist maar de onbekende Joey Tafolla (Jag Panzer) sessiegitarist neemt eigenlijk het gitaarwerk voor zijn rekening.

Maar de beeldende teksten van o.a. ‘Hotel’ en ‘Man on the Corner’ of de cover ‘We Don’t Need Another Hero’ worden met passie gezongen. Eerlijk is eerlijk, niet alle songs zijn even geslaagd. Wanneer de zang tegen de hogere tonen aan zit, begint het wat schreeuwerig te raken. Maar ja, de man van 70 weet wel weer een heerlijk rockalbum voort te brengen. En wat hij op die leeftijd presteert is zeker niet ieder gegeven.

Melodic Rock