Filmische sounscapes op nieuwe album Chalice Hymnal van Grails

2017-03-15 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
7,5

Grails - Chalice Hymnal

Grails is een drietal afkomstig uit Portland, Oregon dat instrumentale rock speelt en dan in de hoek van prog-rock en psychedelische rock. De band bestaat al sinds 1999 en bracht al een aantal albums uit waarvan de laatste, Deep Politics, in 2011 uitgebracht werd. Nu is daar hun nieuwe album Chalice Hymnal en de heren Hall, Amos en Riles klinken als nooit tevoren.

Label : Temporary Residence / Konkurrent
: 7,5

Volledig instrumentaal
Prog Rock kent natuurlijk diverse stromingen en bewegingen en instrumentale bands als Grails worden vaak in een niche geplaatst. Chalice Hymnal klinkt niet vernieuwend maar dat is ook niet de doelstelling van dit drietal. Het gaat veel meer om nuances waarbij natuurlijk de dimensie van zang/vocalen ontbreekt. Anderzijds kun je ook het standpunt innemen dat instrumentale bands als geen ander in staat zijn om de sfeer, gevoelens en emoties in muzikale landschappen te schetsen. Op dit album hebben ook nog een aantal sessiemuzikanten meegewerkt zoals Niklas Kraft op tenorsaxofoon en Timba Harris op viool om het album nog meer karakter te geven.

Soms een filmisch karakter
Ook nu wordt het album dat uit elf tracks bestaat vakkundig opgebouwd. Titeltrack en opener is zo’n instrumentaal landschap dat met gesloten ogen zo maar een onderdeel van een soundtrack kan zijn met natuurlijk veel synths, gitaren en dat alles op de basis van drummer Emil Amos.’Pelham’ kent een hoge spanningsboog en bij ‘Empty Chamber’ kun je de ogen sluiten en je weg laten drijven op dit dromerige nummer. Overigens zijn nummers als ‘Deeper Politics’ en ‘The Moth & The Flame’ uiterst beschrijvende nummers. en Bij ‘New Prague’ is daar dan weer dat typerende prog-rock geluid en de alom aanwezige elektrische gitaren terwijl bij ‘Thorns II’ ook de akoestische gitaar een prominente rol heeft. Maar het drietal bewaart misschien de beste track wel tot het laatst. Afsluiter ‘After The Funeral’ is met recht een epos-achtig nummer dat de tien minuten bijna aantikt en een onmiskenbaar filmisch karakter heeft.

Chalice Hymnal is niet verrassend, maar wel goed. Zoals gezegd is Grails niet vernieuwend maar het drietal houdt vast aan hun muzikale overtuiging. Grails valt dus misschien wel in herhaling maar we kunnen het ook zo omschrijven dat ze een nieuw muzikaal hoofdstuk hebben geschreven in een boek dat nog niet afgerond is. Het is één coherent geheel waarbij de vloeiende melodieën de overhand hebben. Voor de liefhebber is dit album ook op vinyl uit. Veel luisterplezier!

Rock