2014-06-30 07:00:00 • 7 min lezen

Gregg Allman - All My Friends

Gregg Allman – All My Friends Label: Universal Eindoordeel: 8,5

Gregg Allman vierde in januari zijn “All Stars” feestje. Een eerbetoon aan de man met de soul stem en de hartverscheurende blues. De blues dat terug gaat naar het begin van de Allman brothers. Op deze avond bleek maar weer eens welk legendarisch karakter de brothers hebben gehad in de muziekscene. Naast de Allman Brothers Band gitaristen Warren Haynes, Derek Trucks en Jack Pearson, toetsenist Chuck Leavell bestaat de vaste band uit drummer Kenny Aronoff (John Mellencamp, Melissa Etheridge), Wallflowers toetsenist Rami Jaffe, Black Crowes gitarist Audley Freed en dat allemaal onderleiding van Don Was op bas. Zeg maar gerust een lekker bandje.

Met deze band achter je laat dan ook niemand zijn kans voorbij gaan om een nummertje mee te zingen. Gregg zijn maatje Jackson Brown levert “Melissa” en “These Days” op een prachtige wijze. Taj Mahal “Statesboro Blues”, Kb Mo’ “Just Another Rider” en Dr. John “Let There Be A Lesson To Ya”. Countryzanger Vince Gill, wereldberoemd in US, tekende voor de klassieker ‘Midnight Rider” en “Multi Colored Lady”. Het geeft aan dat de country-rock en blues weer dicht bij elkaar ligt. De meest opvallende zanger is Vince zijn collega Eric Church. Hij brengt met zijn overtuiging “Ain’t Wasting Time No More” en “Win, Lose of Draw” dat het zelfs het origineel doet overtreffen.

Een en al hulde vanuit allerlei hoeken van de muziekwereld. Hulde voor de muziek dat Gregg Allman door de jaren de wereld heeft gegeven. Het kan nu nog bij leve en welzijn, al is de man ook niet meer wat hij ooit is geweest. Ziekten spelen parten, maar hij krabbelt altijd weer op. Ter afsluiting vertolkt de gehele ABB band “Dreams” en “Whipping Post” . Met alle gasten wordt de finale erg toepasselijk. Inmiddels Gregg zijn zoon Devon het podium op en af geweest. Maar “Will The Circle Be Unbroken” is de waardige afsluiting waar alle grote kerels een traantje bij weg pinkten. en dat mag….