2014-11-05 07:00:00 • 4 min lezen

Greylag - Greylag

Label :Dead Oceans / Konkurrent Eindoordeel : 9

Afkomstig uit Portland, Oregon, is daar nu het titelloze debuut van Greylag. De cover van deze cd lijkt op een kaft van een erg spannend boek. Alleen is het in dit geval geen boek dat spannend is maar de muziek die de band ons voorschotelt.

Een “Grauwe Gans” Het is inmiddels twee jaar geleden dat hun EP The Only Way To Kill uitkwam. Frontman Andrew Stonestreet (zang en akoestische gitaar) en Daniël Dixon (gitaar, keyboards en anders snaarinstrumenten) komen oorspronkelijk uit het zuiden van de USA maar vestigden zich in Portland, Oregon. Toen het duo op enig moment overtuigd was dat een drummer van toegevoegde waarde zou zijn voor de band werd die vacature ingevuld door Brady Swan, afkomstig uit Texas. De bandnaam is daarom misschien ook niet toevallig gekozen; Greylag is eigenlijk de Engelse naam voor een grauwe gans. De basis voor de band was daarmee gelegd en met behulp van producer Phil Ek (Band of Horses, Fleet Foxes) komt vervolgens dit debuut tot stand.

Combinatie van Americana en Indie-Rock De vergelijking met een spannend boek is treffend. Vanaf de opener ‘Another’ tot de afsluiter ‘Walk The Night’ ben je gekluisterd aan de sound van deze band. Een mix van Americana en Indie-rock, soms wat duister en donker maar altijd treffend en intens. Zo begint opener ‘Another’ akoestisch om daarna te ontbranden in een nummer met meerdere lagen. Ook ‘Yours To Shake’ zit goed in elkaar. Stonestreet begint acapella en daarna wordt het nummer werkelijk omhoog gestuwd. Stonestreet laat horen over een zeer goede stem te beschikken en het nummer draagt een ongelofelijke intensiteit uit. Misschien is dit wel het beste nummer van dit album dat vooralsnog toch alleen juweeltjes herbergt.

Inspiratie uit de muziek van Led Zeppelin, Plant, Fleetwood Mac Na al dit muzikale geweld op het eerste gedeelte van de cd laten de heren met ‘Burn On’ ook hun ingetogen zijde horen. Het akoestisch startende nummer transformeert uiteindelijk in een elektrisch geladen rockballad waarbij de vergelijking met het geluid van Fleetwood Mac soms opgaat. ‘Kicking’, ‘Black Sky’ en ‘One Foot’ zijn opzwepende nummers die gevormd worden door akoestische invloeden, vermengd met folk en indie. Kortom, de heren van Greylag hebben nu al een eigen sound. Het trio vond naar eigen zeggen hun inspiratie in de beginperiode van Led Zeppelin, Robert Plant, CS&N en eerdergenoemde Fleetwood Mac. Laat je zelf hierdoor echter niet afleiden; de cd waarna je luistert is eigentijds. Afsluiter ‘Walk The Night’ is pakkend en treffend; we horen Stonestreet dit intieme nummer alleen op gitaar uitvoeren.

Eindoordeel Een debuut om in te lijsten. Negen waanzinnige, krachtige songs die heerlijk klinken en waarbij de volumeknop steeds verder wordt opengedraaid. Greylag is uitgevlogen en we zien benieuwd naar het vervolg en hoe dit live gaat klinken. Geen wanklank dan? Jawel, het album bestaat uit slechts 9 nummers en een speeltijd van 36 minuten! Veel luisterplezier.

Greylag is te zien op : Crossing Border festival in Den Haag op 15 november Guess Who festival in Utrecht op 20 November