Vijfde album Exit Index voor New Yorks trio Grooms

2017-11-30 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock
7,5

Grooms - Exit Index

Grooms is een New Yorkse drieman formatie die zich redelijk onder de radar beweegt. Onlangs kwam hun inmiddels vijfde album Exit Index uit waarbij ze ons wederom op een combinatie van Indie-rock en pop trakteren. Het album is inmiddels sinds enkele weken ook uit in Nederland maar heeft nog relatief weinig aandacht gehad. Het kan zijn dat bij de naam Grooms toch wat belletjes gaan rinkelen want ze stonden in 2015 o.a. op het Le Guess Who festival.

Label : Western Vinyl / Konkurrent

In de Luwte
Grooms is eigenlijk een trio; zanger/gitarist Travis Johnson, drummer Steve Levine en bassist Jay Heiselmann. Op zich is het een band die in de luwte opereert en de afgelopen jaren een eigen muzikaal pad heeft uitgestippeld waarbij het in de spotlights staan tot op heden niet past. Toch is dit als hun vijfde album sinds in 2010 het debuut Rejoicer uitkwam en is overigens mede tot stand gekomen met de hulp van producer Collin Dupuis (o.a. Lana del Rey, Angel Olsen). Opener ‘The Directory’ en ‘Horoscopes’ zijn prima popnummers die we ergens kunnen plaatsen tussen pop, Indierock waarbij we ook wel Noise kunnen noteren. Na dit stormachtig begin is daar ‘Turn Your Body’; vanuit wat sythklanken en gemijmer van Johnson ontvouwt dit nummer zich tot een mysterieus dreampop-nummer waarbij de gedempte en monotoon klinkende stem van Johnson een prima match vormt.

Persoonlijke lading
De al eerder uitgebrachte single ‘End’ is beste typerend voor de sound van de band. Johnson zegt hierover; “This track is about my friend Thomas Fakete who died last year while we were recording the record / I had send him some early mixes of the record and we were talking about what it sounded like, and then he left us”) en daarmee kent het album ook de persoonlijke, emotionele lading. Zo is het album behoorlijk gevarieerd; ‘Magistrate Seeks Romance’ met zijn voortstuwende lagen en tempowisselingen, het dromerige ‘Dietrich’ met een sterke drumpartij als basis en het op synths gedreven ‘Softer Now’. Eén van de persoonlijke favorieten is ‘Some Fantasy’, vooral ingegeven door het catchy gitaarriff waar de rest van de song omheen is gebouwd en verder het dromerige ‘They Can Tell’ waarbij ook de muziek in de etalage wordt en je de stem van Johnson er als het ware boven hoort zweven.

Grooms weet op Exit Index een constante lijn vast te houden qua stijl en intensiteit. De band heeft al wat personele wisselingen gehad en dit is het tweede album waarbij de bezetting hetzelfde is. Ook dat is een constante factor en het feit dat alle drie de leden een actieve rol aannamen bij de totstandkoming zorgt ervoor dat het niveau meer dan gemiddeld is. Een plaat die misschien wat luisterbeurten nodig heeft maar daarna zal beklijven. Veel luisterplezier.

Indie / Pop / Rock