2014-06-03 07:00:00 • 6 min lezen

Gruff Rhys - American Interior

Gruff Rhys – American Interior Label: Caroline Eindoordeel: 8

Dit album van Gruff Rhys is ter ondersteuning van de film rondom John Evens. De ontdekkingsreiziger van Wales die in 1792 op zoek ging naar de Wales talige indianenstam arriveerde te Baltimore (USA). Uiteindelijk werd hij in de gevangenis gezet wegens spionage. Drie jaar later werd hij met het Spaanse Legioen weer op expeditie gezet om de Stille Oceaan in kaart te brengen. Hij bleef onder Spaans bewind werken en overleed op 29 jarige leeftijd in New Orleans.

Juist de interesse van de Wales-man, deed Gruff besluiten om een project te maken rondom deze ontdekkingsreiziger. Dit project bestaat uit een nieuwe boek, film, een app en een cd. De voormalige zanger van Super Furry Animals levert hiermee inmiddels zijn vierde solo album.

Deze historische wetenswaardigheden zijn nu gesmeden in een muzikale roadtrip, dat Gruff in de theater – solo voorstelling opvoert. Het album is een prachtige ode aan het verhaal dat zeker de moeite waard is om hierin te verdiepen voordat je dit album opzet. Dan zijn de singers-songwriters songs ook gemakkelijker om te volgen. De verhalen van het zoeken naar de “Lost Tribes”, de zoektocht naar de vrijheid in “Liberty” of de verzonken mentaliteit in ”the Swamp” zijn dan meer in een verhaal te volgend. De terugtrekking van de meestervervalser IoIo net voor zijn reis tot de keus om voor het Spaanse Legioen te werken in “Year of the Dog”.

Het verhaal wordt in een uur prachtig verteld ondersteund door passende en een mooie muzikale omlijsting van pop en sing songwriting a la Lou Reed.