2016-03-17 07:00:00 • 10 min lezen

Guerilla Toss - Eraser Stargazer

Label : DFA Eindoordeel : 5,5

Tijdens de afgelopen winter in New York sloot de band Guerilla Toss zich op om vervolgens in zes weken tijd het nieuwe album Eraser Stargazer op te nemen.

Het album is in recordtempo opgenomen Het vijftal komt oorspronkelijk uit Boston maar besloot al snel om The Big Apple als thuisbasis te kiezen. Na enkele EP’s was daar vorig jaar ineens Flood Dosed, uitgebracht op het DFA-label. Zoals aangegeven is het onlangs verschenen Eraser Stargazer in recordtempo opgenomen en de band omschrijft hun muziek als een combinatie van jazz, Noise, punk en psychedelische muziek. Deze elementen zijn inderdaad terug te horen maar als luisteraar zul je er waarschijnlijk één centraal woord met hoofdletters aan toevoegen: Chaotisch!

Krankzinnige melodielijnen en een kakafonie van geluiden…. Centraal geposteerd op het album staat ‘Grass Shack’, een nummer van bijna zeven minuten dat een goede weergave is van datgene waarvoor Guerilla Toss voor staat; keyboards die alle kanten opvliegen, funky-baslijnen, onnavolgbare veranderingen in de melodielijn en zangeres Kassie Carlson die klinkt á la Nina Hagen. Voeg daaraan het drumwerk van Peter Negroponte dat onnavolgbaar gedachteloos klinkt (maar het waarschijnlijk niet is) en waarbij het lijkt alsof alles geïmproviseerd is. Als je zo nu en dan het gevoel hebt dat het keukengerei gebruikt wordt is dat niet vreemd. Kortom, een kakafonie van geluid, bizarre ritmes en krankzinnige melodielijnen zorgen ervoor dat er een wervelstorm door de luidsprekers klinkt. Deze beeldende omschrijving is op alle tracks van toepassing, van opener ‘Multibeast TV’ dat slechts anderhalve minuut duurt en op zware baslijnen leunt tot afsluiter ‘Doll Face On The Calico Highway’.

Eindoordeel Een band die waarschijnlijk op festivals en tijdens optredens er een prettige, gestoorde en gezellige chaos van maakt. Als luisterervaring is de orkaan van prikkels en energie wellicht nét iets te veel en hap je na een half uur waarschijnlijk naar verse lucht. Evengoed kun je poging wagen. Veel luisterplezier.