2019-03-04 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Rock
8

Guided By Voices - Zeppelin Over China

Zeppelin Over China heet de nieuwste release van Guided By Voices, de Amerikaans Indierock band. Geheel in stijl is het weer een album geworden met een aanzienlijke hoeveelheid tracks (32).

Onuitputtelijke inspiratie
Als de officiële site van deze uit Dayton, Ohio, band bezoekt kom je eigenlijk terecht in een soort van database of een digitale bibliotheek. Frontman, zanger en gitarist Robert Pollard was de oprichter van de band in 1983 en sindsdien is er een ongekende hoeveelheid albums afgeleverd in een even indrukwekkend aantal bandsamenstellingen. Er hebben zelfs wat reünies plaatsgevonden maar in de huidige samenstelling lijkt het alsof de band met een revival bezig is. De niet aflatende productiviteit van liedjes schrijven van Pollard wordt als het ware door gitaristen Doug Gillard en Bobby Bare Jr. drummer Kevin March en Mark Shue op bas wat getemperd, waardoor de albums echt een kwaliteitsimpuls krijgen.

32 songs…
Zeppelin over China kent 32 tracks met een speeltijd een kleine 75 minuten. En dat is in het geheel geen straf om uit te zitten. En geheel in stijl vinden we ook op dit album weer een aantal nummers terug die amper een kleine 2 minuten volmaken. Nummers als ‘Blurring The Contacts’, ‘Bellicose Starling’en ‘Wrong Turn On’ en nog een aantal tracks klokken nog geen twee minuten en ‘Windshield Wiper Rex’ duurt slechts anderhalve minuut. Toch weet Zeppelin Over China te boeien en heb je niet het gevoel naar liedjes te luisteren die nog niet af zijn of snel als een soort demo op de plaat zijn gezet. Ook weten we dat Pollard niet ’s werelds beste zanger maar toch past het geheel op een of andere manier en dat is niet raar want de band is al een kleine 35 jaar actief. ‘Charmless Peters’, ‘Send In The Suicide Squad (geweldige titel natuurlijk), ‘Think. Be A Man’ en ‘You O’wn The Night’ zijn absolute luistertips. Maar neem even de tijd om het album te luisteren want het zit van kop tot staart gewoon goed in elkaar waarbij natuurlijk weer de Lo-Fi sound en de jaren ’60 invloeden de keywords zijn.

Zeppelin Over China is een album dat in de nieuwe bandsamenstelling tot stand is gekomen en zoals al eerder aangegeven klinkt de band als nooit tevoren. Voor diegene die GBV niet kennis is dit album een prima kennismaking en een ideale gelegenheid om het repertoire met terugwerkende kracht te verkennen. En niet verrassend; een nieuw album is inmiddels al weer aangekondigd. Veel luisterplezier.

Guided By Voices staat 1juni op het Best Kept Secret Festival in Hilvarenbeek

Indie / Rock