nieuw album Portraits Of Tomorrow (EP) voor Guido Heeneman

2019-01-06 07:00:00 • 2 min lezen

Instrumentaal / Klassiek
7,5

Guido Heeneman - Portraits Of Tomorrow

Componist-pianist Guido Heeneman is terug met een EP met vijf nieuwe, zelf gecomponeerde tracks. Het album heeft de titel Portraits Of Tomorrow meegekregen en telt vijf ingetogen instrumentale tracks.

Een bekende onbekende in Nederland
Guido Heeneman is een naam die waarschijnlijk niet meteen herkenning oproept maar het moet raar lopen wil niet iedereen wel eens een compositie van deze componist voor heeft horen komen. Hij ontving voor het AVRO/TROS programma Krabbé zoekt Picasso een Buma Award maar je kunt ook composities van hem gehoord hebben in de vorm van leaders, herkenningstunes en audiomuziek bij programma’s als Jinek, GTST, The Talent Project en vele anderen. Naast het componeren van muziek in opdracht van zoekt Guido ook de uitdaging om zelf nieuwe muziek te schijven. Zelf zegt hij hierover: “Door het componeren van muziek voor Portraits of Tomorrow creëer ik rust in de chaos en drukte van alledag. Even weg van de druk van opdrachtgevers en het ‘hands on’ werken aan muziek voor grote projecten. Voor opdrachtmuziek ga ik vaak eclectisch te werk, met elementen uit verschillende muziekstijlen. Het is nodig om mezelf steeds opnieuw uit te dagen en de lat steeds weer wat hoger te leggen. Tegen die hectische achtergrond zoek ik dus naar de rust in mijn eigen muziek. Rust die ik ook weer nodig heb om het beste resultaat te leveren voor opdrachtmuziek.

De vijf nummers van deze Head Of Music binnen Endemol etaleren nogmaals zijn kwaliteiten als componist én pianist. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze vijf nummers voornamelijk door piano, viool, cello worden vormgegeven. Ideale stukken om te combineren met beelden zodat het een wat filmisch karakter krijgt en de nummers nog meer impact mee geven. Illustratief voor de vijf nummers op deze EP is de titeltrack; prachtig melancholisch vormgegeven door het pianospel van Heeneman dat gaandeweg het nummer door de toegevoegde strijkers nóg meer karakter krijgt en waar je met gesloten ogen vanzelf beelden bij gaat reproduceren. Veel luisterplezier.

Instrumentaal / Klassiek